Ondanks de afgeronde renovatiewerken sluit de Annie Cordy Tunnel soms tot drie keer in de week. Hoe kan dat?
Ondanks de afgeronde renovatiewerken sluit de Annie Cordy Tunnel soms tot drie keer in de week. Hoe kan dat?
Het was een aandachtige buurtbewoner die het nieuws meldde aan BRUZZ: de Annie Cordy Tunnel is, ondanks de recente renovatie ervan, vaak dicht. Is dat normaal?
“Meestal gebeurt een sluiting wegens veiligheidsredenen of onderhoudswerken”, legt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit uit. De tunnel mag maximaal vijf nachten per maand sluiten voor onderhoud. Onderhoud, zoals: het reinigen van de tunnel, lampen vervangen, ventilatieschachten nakijken en checken op veiligheid. Dat gebeurt meestal 's nachts. Logisch ook, omdat na een uur of tien uur het verkeer afneemt en nog maar weinig mensen op de baan zijn.
Ook overdag wordt de tunnel soms afgesloten, maar dan meestal naar aanleiding van individuele incidenten. Af en toe zorgen steps en voetgangers voor problemen, maar de meest voorkomende ongelukken zijn te grote voertuigen die zich vastrijden en op een veilige manier verwijderd moeten worden. “Als iets beschadigd wordt door een voertuig, moet dat uiteraard zo snel mogelijk gerepareerd worden,” benadrukt Paemen.
De buurt hekelt de gebrekkige communicatie van Brussels Mobiliteit rond het sluiten van de tunnel. Paemen erkent dat die communicatie moeilijk ligt, omdat de onderhoudsplanning regelmatig last minute verandert.
Brussel Mobiliteit werkt voor het onderhoud van de tunnels samen met onderaannemers. Die kunnen moeilijk voorspellen of het nodige materiaal op tijd geleverd kan worden, en of het weer de nodige werkzaamheden zal toelaten. “Het is eigenlijk eenvoudig: in feite communiceren we liever niet, dan foutief.” Toch erkent Paemen dat het beter en anders kan.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Annie Cordytunnel , onderhoud tunnels , Inge Paemen , Brussel Mobiliteit