De neuzen van de auto's staan tot ver op het fiets- en wandelpad op de middenberm van de Poincarélaan. Dat terwijl de zogenaamde 'Volksdreef' najaar 2018 autovrij was gemaakt door toenmalig minister van Mobiliteit Pascal Smet (one.brussels-sp.a). De betonblokken en bloembakken, die de auto's tegenhielden, werden tijdens de laatste Zuidfoor verwijderd en nooit teruggeplaatst.
Wagens nemen autovrije ‘Volksdreef’ weer over
Het gaat om het stuk middenberm tussen Lemonnier en de Anderlechtsepoort op de Poincarélaan. "Tussen de bomen kun je nu gewoon stappen," zei Smet toen de zogenaamde 'Volksdreef' werd ingehuldigd. "We geven het terug aan de mensen." Talloze betonnen blokken en bloembakken aan weerszijden van het fiets- en voetpad hielden de boulevard autovrij en aangenaam voor buurtbewoners.
Daar is weinig van overgebleven, betreurt Goedele Desmet van het buurtcomité Green Connections, dat al jaren pleit voor een leefbaardere buurt en een groene middenberm. "Veel geparkeerde auto’s komen tot over deze 'dreef' met hun snuit en soms zelfs wielen. Het meest noordelijke stuk lijkt een parkeerdreef geworden. Het is niet meer kindvriendelijk."
Het kabinet van Elke Van den Brandt (Groen), de opvolgster van Smet, is op de hoogte van het feit dat de blokken verdwenen zijn. "Het klopt dat deze toen niet zijn teruggezet, en dat betreuren we," klinkt het. "We willen graag de tijdelijke invulling van deze zone nieuw leven inblazen, in afwachting van een definitieve heraanleg." Wanneer dat zal gebeuren, is niet bekend.
Buurtbewoners betrekken
Dit kabinet heeft wel degelijk plannen om de middenberm definitief heraan te leggen. "Dit is een van de plaatsen in Brussel waar we echt meer kwalitatieve openbare en ook groene ruimte nodig hebben, gezien het schrijnend tekort van vandaag," klinkt het. "In het kader van het stadsrenovatiecontract voorzien we middelen om van de middenberm een waardevolle publieke ruimte te maken."
"Bij het ontwerp van de heraanleg zullen we de bewoners betrekken," gaat de woordvoerder van Van Den Brandt verder. "Oorspronkelijk ging het enkel om de buurt rond het Rioolmuseum, maar dat willen we graag opentrekken voor de hele lengte van de laan. Het openleggen van de Zenne om zo ook hier het water en de natuur opnieuw een plaats te geven in de stad, behoort tot een van de mogelijkheden die we gaan onderzoeken."
Wat er is gebeurd met de plannen die uit een eerder participatief traject met buurtbewoners naar voren kwamen, is voorlopig niet duidelijk. Wel laat het kabinet weten dat ze in december heeft samengezeten met Green Connections, om te luisteren naar hun vragen en voorstellen. "Deze waren zeer interessant, maar we moeten ook kijken wat haalbaar is in combinatie met de Zuidfoor," sluit woordvoerder Pieterjan Desmet af.
Lees meer over: Anderlecht , Mobiliteit , Volksdreef , foutparkeren , Poincarélaan , green connections , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.