Op 6 juli vertrekt de Ronde van Frankrijk aan het Koningsplein. Reden genoeg om de losse kasseien daar te voorzien van een fikse laag asfalt. Ondertussen laat de langverwachte heraanleg van het plein al enkele jaren op zich wachten.
Wegdek Koningsplein tijdelijk opgelapt voor Tourstart
Lees ook: MIVB gratis tijdens openingsweekend Tour
Het Koningsplein is de voorbije jaren helemaal kapotgereden door de vele auto’s en bussen die er over de kasseien denderen. Her en der waren daarom al stukjes asfalt opgedoken, maar nu zijn merkelijk grotere lappen asfalt aangebracht op de meest problematische stukken van het plein.
De plotse ingreep is ingegeven door de komst van de Ronde van Frankrijk, zo klinkt het bij schepen van Openbare Werken Bart Dhondt (Groen). Het startschot van ’s werelds grootste wielerwedstrijd wordt op 6 juli gegeven vlakbij het Koningsplein. Het gaat weliswaar om een zogenaamde fictieve start. De renners rijden eerst als in een parade door het stadscentrum. De wedstrijd begint vervolgens pas echt op de Mettewielaan in Molenbeek.
Om dezelfde reden kreeg overigens ook de aanpalende Coudenberg een compleet nieuwe laag asfalt, en er zullen nog straten volgen. "De Ravensteinstraat, Loxumstraat, Schildknaapstraat en Arenbergstraat krijgen nog verse asfalt", zegt woordvoerster Els Wauters. "De werken waren sowieso nodig en gepland, maar zijn nu versneld uitgevoerd voor de start van de Tour."
Ook verschillende gewestwegen krijgen binnenkort een beurt met het oog op de passage van het peloton.
Onenigheid
Intussen is er geen nieuws van de langverwachte heraanleg van dat Koningsplein. Beliris, het federale fonds voor Brussel, diende zowat een jaar geleden al een vergunningsaanvraag in, maar het project stuitte op felle kritiek.
De overlegcommissie formuleerde in november vorig jaar verschillende voorwaarden, maar sindsdien blijft het echter stil. “Wij wachten op officieel bericht van het Brussels Gewest”, klinkt het bij Beliris.
Pro memorie: reeds in 2014 stelde Beliris een eerste project voor het plein voor, maar dat werd twee jaar later afgevoerd door onenigheid met het toenmalige bestuur van de Stad Brussel.
Brussels Grand Départ
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Brussels Grand Départ
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.