Zowel Voka, de Vlaamse werkgeversfederatie, als Beci, haar Brusselse tegenhanger, ziet heil in de plannen van het Brussels Gewest om lagesnelheidszones in te voeren. Ze plaatsen wel een paar kanttekeningen.
Werkgeverskoepels reageren tevreden op zone-30-plannen
Het idee om van het Gewest een zone 30 te maken kan op veel bijval rekenen, reageert Robin Goossens, de woordvoerder van Voka, in De Tijd. "Deze maatregel zal de leefbaarheid in de stad verbeteren, door voor meer veiligheid te zorgen en een bijdrage te leveren tot de afname van fileleed."
Op grote assen, zoals de Kleine Ring en tunnels, blijft de limiet wel 50 km/uur, hoewel het nog niet duidelijk is over welke verkeersaders het precies zal gaan.
De werkgevers reageren ook positief op de verdere uitbreiding van het openbaar vervoer. Dit zal niet alleen stedelingen, maar ook pendelaars uit de Vlaamse Rand ten goede komen. "Maar dat gaat hand in hand met overstapparkings in en rond de stad." Ze waarschuwen dat er 25.000 parkeerplaatsen moeten bijkomen, wil men deze laatste categorie pendelaars effectief stimuleren om de wagen buiten Brussel te laten staan.
Dit zou ook helpen bijdragen om de invoering van de lage-emissiezone verder te helpen realiseren, menen de werkgeverskoepels. De dieselban die Brussel naar voor wil schuiven kan echter niet op bijval rekenen bij werkgevers.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , Voka , besi , werkgeversfederaties , zone 30
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.