Belga

| Nachtactiviteiten van DHL op Brussels Airport.

Weyts wil dat DHL in Zaventem kan blijven werken met Boeing 777-toestellen

© Belga
02/08/2024

Vlaams minister van de Rand Ben Weyts (N-VA) wil dat pakjesbedrijf DHL op de luchthaven van Zaventem kan blijven werken met Boeing 777-toestellen. Volgens Weyts verspreidde de federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), onlangs "heimelijk" een nieuwe instructie waardoor deze toestellen niet meer mogen landen of opstijgen in Zaventem. Weyts wil een belangenconflict inroepen.

Pakjesbedrijf DHL gebruikt op Brussels Airport Boeing 777-toestellen. Volgens Weyts zijn dat "relatief grote vliegtuigen die stiller kunnen vliegen omdat DHL ze niet helemaal vol moet laden."

"Omdat het wel over grote vliegtuigen gaat, was er de voorbije 10 jaar voor DHL een uitzondering voorzien in de regelgeving voor nachtvluchten", benadrukt de Vlaamse minister.

Maar ontslagnemend minister Gilkinet (Ecolo) stelde enkele dagen na de verkiezingen in juni volgens Weyts "heimelijk" een instructie op. "Die heft de uitzondering voor DHL op", zegt Weyts. "Het gevolg zou zijn dat DHL geen nachtvluchten meer mag uitvoeren met de Boeing 777. Noodgedwongen zou DHL de Boeing 777 moeten vervangen met toestellen zoals de Airbus A300. Dat is een kleiner toestel, dat dus veel voller geladen moet worden. De geluidsoverlast van dat soort nachtvluchten kan 60 procent hoger liggen."

De ontslagnemende Vlaamse minister gaat aan zijn collega's binnen de Vlaamse regering vragen om zo snel mogelijk een belangenconflict in te roepen tegen de instructie van Gilkinet. "Eerder legde Gilkinet al een uitdrukkelijke vraag van ontslagnemend premier Alexander De Croo om zijn beslissing te herzien naast zich neer. Een belangenconflict vanuit Vlaanderen lijkt dan ook de laatste mogelijkheid om de Boeing 777 in Zaventem te houden", aldus Weyts.

Gilkinet stelde voor de zomervakantie van 2023 een ontwerp van ministerieel besluit voor om de overlast rond Brussels Airport te beperken. De opvallendste maatregelen daarin was een totaalverbod op nachtvluchten (tussen 23 en 6 uur). Een voorstel dat gemengde reacties uitlokte.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie , DHL Aviation , DHL , Brussels Airport , Ben Weyts , verbod nachtvluchten , nachtvluchten

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni