Het wordt koud deze nacht. Brussel Mobiliteit gaat preventief strooien om gladde wegen te beperken.
Winterprik: de eerste strooiwagens rukken uit deze nacht
Het hele Brusselse gewestwegennet telt meer dan 800 km en Brussel Mobiliteit heeft dit verdeeld in zeventien circuits. Een volledige strooibeurt is goed voor 85 ton zout. Brussel Mobiliteit staat in voor het sneeuw- en ijsvrijhouden van alle gewestwegen: hoofdwegen, grote kruispunten, tunnels en viaducten.
Brussels vervoersminister Elke Van den Brandt (Groen) "Ons doel is de mobiliteit en de veiligheid van alle weggebruikers te garanderen: automobilisten, motorrijders, openbaarvervoerreizigers, fietsers, voetgangers..., zelfs bij zeer slechte weersomstandigheden. Tegelijk willen we ook de impact van onze strooibeurten verminderen. Zo wordt het zout niet langer over de weg vervoerd maar over de waterweg via de Haven van Brussel."
Door de zachte winters van afgelopen jaren heeft het gewest een grote zoutvoorraad opgebouwd, goed voor 6000 ton zout. Sarah Vanschoenbeek, verantwoordelijk voor de Regie der Wegen: "Dankzij onze weerinfrastructuur krijgen we ook een zeer precies beeld van de exacte bodemgesteldheid. Er werd bijvoorbeeld een weerstation geïnstalleerd op de ring in Anderlecht omdat deze zone erg gevoelig is voor vocht en vorst."
Fietspaden
Naast de zeventien grote circuits voor het strooien van de wegen zijn er achttien bijkomende circuits voor het verwijderen van sneeuw van fietspaden. Voor fietspaden worden kleinere machines gebruikt waarmee sneeuw soepel en snel verwijderd kan worden met een specifieke zoutsoort. Zo wil Brussel Mobiliteit fietsers aanmoedigen om ook in de winter te blijven fietsen.
Lees meer over: Mobiliteit , Strooiwagens , Winterprik , Brussel Mobiliteit , Elke Van den Brandt