Vijf secundaire en veertien basisscholen in het Brussels Nederlandstalige onderwijs krijgen sinds half oktober steun om het lerarentekort in Brussel op te vangen.
Crisishulp houdt negentien Brusselse scholen overeind
Zo'n veertig van de tachtig medewerkers van het Brussels onderwijscentrum (OCB), maar ook gepensioneerden die zich aanboden, studenten, inspecteurs en leesmoeders, voorkomen momenteel dat scholen moeten sluiten. Dat schrijft De Standaard. "Dat mag u gerust crisishulp noemen", benadrukt Brussels minister van Onderwijs Sven Gatz (Open VLD), die daarover ondervraagd werd in de raad van de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
Die onderwijsondersteuners staan niet alleen voor de klas, maar nemen klassen tijdelijk over of helpen bij afstandsleren. "De reacties uit het werkveld zijn overwegend positief", benadrukt Sven Gatz. De Brusselse maatregelen hebben een tijdelijk karakter, zegt Gatz, al is er geen einddatum in zicht.
Brusselpremie
De kortetermijnoplossingen moeten plaatsmaken voor middellange en structurele oplossingen. De ambitie van Gatz is om eind dit schooljaar het structurele tekort van driehonderd leerkrachten terug te dringen tot 150. De minister kijkt naar recent gepensioneerde leerkrachten, al zijn die GDPR-gewijs moeilijk te traceren.
"We willen ook een oproep lanceren om gedetacheerde leerkrachten weer voor de klas te krijgen. Leerkrachten in opleiding moeten voltijds betaald kunnen worden en we starten een nieuwe communicatiecampagne", zegt Gatz nog in De Standaard. Hij onderzoekt of het wenselijk is om een nieuwe premie te lanceren.
Brussels parlementslid Bianca Debaets (CD&V) denkt dan weer dat dit tot frustratie kan leiden in andere scholen die ook in die grootstedelijke context werken. "Door één groep uit te lichten, blijft de rest in de kou staan. Waarom geen Brusseltoelage?", klinkt het. In het verleden kwam een Brusselpremie al op tafel. "Ik ben hier heel voorzichtig mee'", geeft Gatz toe aan onze collega's.
Zelf ziet hij meer waarde in een van de voorstellen uit het tienpuntenplan van zijn Vlaamse collega Ben Weyts (N-VA). "Meer anciënniteit meenemen en meer knelpuntvakken erkennen kunnen een belangrijke troef zijn."
Lees meer over: Brussel , Onderwijs , lerarentekort