In Vlaanderen en Brussel wordt het gebrek aan leerkrachten ieder jaar schrijnender. Een week voor de eerste schooldag waren in Brussel nog tientallen vacatures niet ingevuld. Bovendien studeren er te weinig jonge krachten af aan de lerarenopleidingen om de tekorten op te vangen. Veel beginnende leerkrachten haken af. BRUZZ ging praten met drie enthousiastelingen die een baan in de privésector opgaven om voor de klas te staan.
| Leraar François Dekoster, leerkracht wiskunde in het Institut Don Bosco in Sint-Pieters-Woluwe.
Zoeken naar oplossingen voor het lerarentekort in Brussel
Promotiecampagnes en begeleiding voor nieuwe leerkrachten kunnen een oplossing vormen voor zij-instromers - mensen die enkele jaren in de privésector werken voor ze de overstap maken naar het onderwijs. Dat zijn er steeds meer: vorig jaar waren ze met 1.163, maar het is niet genoeg.
Een belangrijke hinderpaal is het verlies van anciënniteit, waardoor zij-instromers weer onderaan de loonschaal moeten starten (zo’n 2.500 euro bruto per maand). Alleen wie technische vakken geeft of voor de overheid werkte, kan anciënniteit (beperkt) overdragen.
Brussels minister Sven Gatz (Open VLD), VGC-collegelid bevoegd voor Onderwijs, wil bekijken of die anciënniteit ook voor mensen uit de privésector niet (deels) behouden kan worden, zo zei hij vorige week aan BRUZZ.
Daarvoor wil hij overleggen met onder meer de nieuwe Vlaamse regering en de vakbonden. In 2014 lag die overdracht al eens op tafel, maar die sneuvelde bij de besparingsplannen van de vorige Vlaamse regering. Volgens de vakbonden is de overdracht van anciënniteit niet eerlijk tegenover wie al vanaf het begin van zijn loopbaan lesgeeft.
Idealisme en TED-talks maakten dat ingenieur-architect François Dekoster (36) ontslag nam en zich omschoolde tot leerkracht wiskunde. Hij geeft les aan het Institut Don Bosco in Sint-Pieters-Woluwe en hoopt in de toekomst ook mee te denken over onderwijsbeleid. “Motivatie is alles. Als ze met driehoeksmeting de passen van Barça-voetballers kunnen berekenen, gaat het plots wel.”
“Na mijn studies en een omzwerving in Lissabon – mijn moeder is Portugese – begon ik op een architectenkantoor in Brussel. Mijn idee was om via goede architectuur bij te dragen aan de samenleving. Maar dat viel nogal tegen.
Zo had ik plannen van een rusthuis aangepast om de afstand tussen kamer en leefruimte te verkleinen, aangezien ouderen niet altijd even goed ter been zijn. De klant dacht er echter anders over en vroeg om van de vrijgekomen ruimte een extra kamer te maken, en dus extra inkomsten te genereren.”
"Ik wil als architect mijn leerlingen meenemen naar bouwwerven, zodat ze zien waar die wiskunde voor dient"
“Ik keek regelmatig naar TED-talks en ik merkte dat de meest interessante spreekbeurten altijd over onderwijs gingen. Dus heb ik eind 2017, op mijn 33ste, ontslag genomen en het ene boek na het andere over onderwijs verslonden. In februari solliciteerde ik als leraar wiskunde, in maart kon ik al aan de slag. Het werk heb ik gecombineerd met de opleiding bij Teach for Belgium.”
“Motivatie is alles, daar ben ik van overtuigd. Per definitie haten jongeren wiskunde. Te abstract, vinden ze, zeker in een technische school als Don Bosco. Tot ze doorhebben dat ze de driehoekpassen van FC Barcelona-voetballers kunnen berekenen met driehoeksmeting.
Dan gaat het plots wel. Ik vertel nu natuurlijk het succesverhaal. Evengoed lukt het niet om iets te vinden dat motiveert. Ik kan misschien enkelen echt enthousiast maken voor wiskunde. Voor de overige leerlingen hoop ik dat ze het vak gaan waarderen.”
“Ik hoop binnenkort mijn netwerk als architect in te zetten en de leerlingen mee te nemen naar bouwwerven, zodat ze zien waar al die wiskunde voor dient in de realiteit. Architectuur heeft me ook geleerd om gestructureerd te werken, vroeger niet mijn sterkste punt. Maar leerlingen hebben nood aan een kader.”
“Ik mis wel het teamwerk van het architectenbureau. Als leerkracht sta je er meestal alleen voor. Ik zou graag meer samenwerken aan projecten bijvoorbeeld, en meer feedback krijgen.”
“Voer objectieven en evaluatiecriteria in voor de leerkrachten, en koppel daar een loonbonus aan. Wie meer verantwoordelijkheid neemt, mag meer verdienen. Nu krijgen hardwerkende beginnende leerkrachten het laagste loon, terwijl oudere leerkrachten niet noodzakelijk meer verantwoordelijkheid opnemen.”
“Op termijn zou ik graag meer impact hebben, en bijvoorbeeld binnen een vzw mee nadenken over onderwijsbeleid. Maar we zien wel hoe het loopt. Hoe dan ook is het belangrijk om in het veld te staan en te weten wat lesgeven echt allemaal inhoudt.”
Lode Delputte
"Leraar zijn in Brussel is de wereld rondreizen", zegt journalist en Brusselaar Lode Delputte. Delputte is deeltijds leerkracht in het Koninklijk Atheneum Brussel.
Nina Wennink
Na een omzwerving via advocatenkantoren en autoverhuurbedrijven voelt Nina Wennink (29) zich in het onderwijs voor het eerst op haar plaats.
Lees meer over: Sint-Pieters-Woluwe , Onderwijs , leerkrachtentekort , François Dekoster , Institut Don Bosco
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.