Een leerling van de Victor Hortaschool in Evere werkt aan waterleidingen in een gebouw

Leerlingen Everse school helpen bij heropbouw Wallonië voor stage

CD
© BRUZZ
17/11/2021

Zeven leerlingen van de Victor Hortaschool in Evere trekken woensdag naar Chaudfontaine voor een stage van twee weken. Chaudfontaine is een van de gemeentes in Wallonië die vandaag nog altijd de sporen dragen van het noodweer van afgelopen zomer.

De inwoners van Chaudfontaine ontwaken nog steeds met zicht op ingestorte gebouwen. Velen zullen de wintermaanden moeten doorkomen zonder verwarming. Daarom besloot de school om de stage van de leerlingen centrale verwarming van de Victor Hortaschool de volgende twee weken te laten doorgaan in het rampgebied in Wallonië.

“Normaal lopen de leerlingen allemaal individueel stage bij een bedrijf,” zegt Bart Uyttersprot, technisch adviseur van de Victor Hortaschool in Evere. “Maar we besloten om de stage zelf in handen te nemen en met onze leerlingen en twee leerkrachten naar Chaudfontaine te trekken. Ze zullen hier heel wat kunnen leren.”

Niet de eerste keer

Het idee kwam er doordat in september al zes leerlingen van de school voor een dag naar Pepinster trokken. Ze pakten de klemmende houten deuren aan in basisschool Ecoles Libres de Pepinster en vernieuwden een deel van het sanitair.

"Onze passage liet een diepe indruk na op onze leerlingen én leerkrachten,” zegt Uyttersprot. “Enerzijds waren ze enorm aangegrepen door de omgevingsfactoren, anderzijds waren ze bijzonder trots dat ze mee konden helpen aan de heropbouw."

De leerlingen zullen mensen in de straat persoonlijk hulp bieden. Ze gaan onder andere in een woning van een gezin in Vaux-sous-Chèvremont, een deelgemeente van Chaudfontaine, de verwarming herstellen en ervoor zorgen dat de gezinsleden zich terug kunnen verzorgen in hun eigen vertrouwde badkamer.

"We hopen om de leerlingen met deze stage ook te tonen dat sommige mensen in schrijnende omstandigheden leven en hoe ze kunnen helpen"

Bart Uyttersprot, Victor Hortaschool Evere

Uyttersprot is ervan overtuigd dat de leerlingen naast praktische ervaring ook levenservaring zullen opdoen. “Het huis waar de leerlingen in werken is van een koppel met een kindje van vijf jaar. Ze hebben geen sanitair, geen warm water en moeten hier gewoon leven. We hopen om de leerlingen met deze stage te tonen dat sommige mensen in schrijnende omstandigheden leven en hoe ze hen kunnen helpen.”

Ook de leerlingen zelf zijn ervan overtuigd dat ze tijdens de stage meer zullen leren dan bij een gewone stage. “Bovendien helpen we mensen die het echt nodig hebben,” zegt leerling Djilani Jafoui. “De gebouwen zijn in een veel slechtere staat dan ik dacht. Het is erger dan wat ik op televisie heb gezien.”

Eerste stap

De leerlingen zullen basiswerken in het huis uitvoeren, maar dat is slechts een eerste stap. “We hopen dat het gezin extra hulp krijgt, want na ons werk moet er nog heel wat gebeuren,” zegt Uyttersprot. “Er moet een nieuwe vloer gelegd worden, elektriciteit voorzien worden, enzovoort.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni