De coronacrisis heeft geen invloed gehad op het aantal geslaagde studenten op de VUB en Erasmushogeschool. Het lijkt erop dat de Brusselse studenten zich toch een weg door de afgelopen examenperiode hebben weten slaan. "Ik had gehoopt om nog beter te scoren, maar nu ben ik gewoon blij dat ik ervan af ben."
Studenten over de corona-examens: 'Verbaasd dat mijn punten zo goed waren'
De lockdown bracht voor studenten het afgelopen semester veel stress met zich mee. Lessen kregen een nieuwe invulling, examens werden aangepast en gezellig samen studeren was ineens geen optie meer. Toch lieten zowel de VUB als de Erasmushogeschool al weten dat de slaagcijfers niet moeten onderdoen voor de vorige jaren. Vier Brusselse studentes getuigen over hun ervaring en resultaten.
'Stel je voor dat je een kast moet maken, maar niet meer terechtkan in het atelier'
Zenéca Van der Linden (21) studeerde af in de richting Interieurvormgeving aan Luca School of Arts.
Zenéca's examenperiode verliep hectisch en het was voor haar duidelijk dat de school zelf niet goed wist hoe ze de situatie moesten aanpakken. "Onze richting is heel praktisch, stel je dus voor dat je voor een vak een kast moet maken, maar dat je niet meer terechtkan in het atelier."
De nieuwe invulling van dat soort taken bleef voor de studenten van de richting voor een lange tijd een groot vraagteken. "Het voelde alsof het iedereen voor zich was. Mensen die zelf de ruimte en het materiaal ter beschikking hadden, konden wel aan de slag, maar zelf heb ik de hele periode op mijn appartement in Brussel vastgezeten en ik kon dat dus niet."
De studenten interieurvormgeving kregen te horen dat de leerstof hetzelfde zou blijven, maar dat de verwachtingen wel werden aangepast. Daarnaast kregen ze een extra kans om hun bachelorproef in te dienen.
"Mijn resultaten waren over het algemeen wel goed. In het begin had ik gehoopt om nog beter te scoren op mijn bachelorproef, maar nu ben ik om eerlijk te zijn gewoon blij dat ik ervan af ben." Volgend jaar wil Zenéca zich graag verdiepen in de scenografie, of wil ze een opleiding gaan volgen om professioneel make-upartiest te worden.
'Erdoor dankzij ouders en zelfdiscipline'
Milena Rossi (23) maakte haar tweede jaar in de lerarenopleiding secundair onderwijs af aan de Erasmushogeschool.
Milena had even moeite met terug oppikken van het ritme en met het goed verwerken van de leerstof, toen de lessen online opnieuw begonnen na een pauze van twee weken door de afkondiging van de lockdown. De verplaatsing van deadlines en zelfs vervroegde examens leidden initieel tot wat verwarring. “Gelukkig had ik niet heel veel vakken dit jaar, dus ik had redelijk wat tijd om alles een beetje op mijn gemak te doen.”
Op de online examens werden minder vragen gesteld dan normaal, dat betekende voor de studenten dat ze een vraag waarop ze het antwoord niet wisten minder gemakkelijk konden compenseren met een andere vraag.
“Mijn zelfdiscipline en mijn ouders die me steeds aan mijn schoolwerk herinnerden, hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat ik er voor al mijn vakken door ben”, vertelt Milena.
'Ik was verbaasd dat mijn punten zo goed waren, gezien de omstandigheden'
Maaike Somers (23) heeft haar bachelor in de Dramatische Kunsten aan het RITCS op zak.
“De hele examenperiode was een beetje maf", zegt Maaike. De bachelorproef van de richting drama – acteren bestaat normaal uit een voorstelling die wordt gespeeld voor een publiek. “Het was lang niet duidelijk wat ze daarmee gingen doen en of we überhaupt nog naar school zouden mogen gaan.”
Om toch te kunnen repeteren besloten de studenten met een groep van acht een bubbel te vormen en daar zelfs een contract voor op te stellen. “We begonnen aan een soort grote acteeroefening met handgel en spatmaskers”, vertelt Maaike.
Uiteindelijk kon Maaikes groep toch voor twintig man optreden in het Kaaitheater. Door de strenge regels van het theater kon de groep geen generale repetitie organiseren en zat het publiek tijdens de voorstelling op een afstand en met mondmaskers aan.
“Het was een heel ontregelende ervaring omdat je de reactie van het publiek niet kon zien en dat eigenlijk toch essentieel is voor ons vak,” legt Maaike uit. Die moeilijkheden begreep de jury wel en dus waren ze ook milder voor de groep. “Ik was verbaasd dat mijn punten zo goed waren, gezien de omstandigheden.”
'De motivatie om de online lessen bij te wonen, was soms moeilijk te vinden'
Ange-Vanessa Nsanzineza (22) zit in haar derde jaar Social Sciences op de VUB en was er deze examenperiode door op al haar vakken.
Enkele examens in de richting social sciences werden aangepast aan de omstandigheden. In de plaats van de traditionele schriftelijke examens kregen de studenten schrijftaken waar ze hun boek en het internet voor mochten raadplegen.
De blok verliep wel moeizaam volgens Ange-Vanessa: “Het voelde alsof de blok in maart al begonnen was en de motivatie om de online lessen, die niet verplicht waren, bij te wonen was soms moeilijk te vinden.”
Omdat er minder interactie was tussen de proffen en studenten en de interessante vragen die normaal in de lessen gesteld werden wegvielen, was het gemakkelijker om de leerstof iets langer te laten liggen. “Ik had een beetje te laat door dat ik mijn lessen effectief nog moest herhalen voor de examens begonnen,” vertelt Ange-Vanessa, “maar uiteindelijk ben ik over het merendeel van mijn punten wel heel content.”
Lees meer over: Brussel , Onderwijs , Erasmushogeschool , VUB , examens , examenperiode
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.