Leerlingen verlaten het beroepsonderwijs met grote kraters in hun basiskennis. Bepaalde eindtermen worden door minder dan één op de drie leerlingen gehaald, zo melden de kranten van Mediahuis vrijdag.
Twee op de drie bso-leerlingen verlaten onderwijs functioneel ongeletterd
Een korting berekenen op een kassaticket of de regel van drie toepassen: de meeste leerlingen uit de derde graad beroepsonderwijs (bso) hebben dat niet onder de knie als ze de school verlaten. Dat blijkt uit de nieuwe resultaten van de Vlaamse peilingsproeven. Die gaan na of leerlingen bepaalde eindtermen - de minimumdoelen die zijn opgelegd door de Vlaamse regering - behalen.
Aan de proef eindtermen Project Algemene Vakken (PAV) - onder meer rekenen, schrijven en luisteren - namen 3.000 leerlingen deel. Voor functionele rekenvaardigheid haalt slechts 26 procent de eindtermen, voor functionele leesvaardigheid 34 procent en voor functionele luistervaardigheid 30 procent. Enkel voor "informatieverwerving en -verwerking" - bijvoorbeeld een formulier invullen - haalt net de helft het.
Er zijn wel verzachtende omstandigheden: de peiling is afgenomen in mei 2021, na een coronajaar vol schoolsluitingen en afstandsonderwijs. Hoe groot de impact van corona is, is moeilijk in te schatten, geven de onderzoekers aan. In het onderzoek wordt bovendien duidelijk dat er sinds de vorige peiling in 2013 wat veranderd is in de leerlingenpopulatie van de derde graad bso. Er zijn meer leerlingen met leerstoornissen en gedragsproblemen en ook meer leerlingen met een andere thuistaal.
Lees meer over: Onderwijs , beroepsonderwijs , corona