Het was een mooi staaltje van politiek toneel afgelopen week. Eentje dat zo in de cursus politieke communicatie kan.
Edito: Ecolo-Groen mag al de electorale schade opmeten
Brussel mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) wil het ontbreken van een essentieel stuk fietspad op de Tervurenlaan – tussen Merode en de Leopold II Square - oplossen met een quick win: een fietspad in twee richtingen op de nu al autoluwe ventweg, langs de Tervurenlaan. Geen gedoe met bouwvergunningen. Paaltjes plaatsen, markeren en klaar.
Hij heeft een akkoord met de lokale besturen, Brussel-Stad, Sint-Pieters-Woluwe en Etterbeek. Of toch niet. De Etterbeekse burgemeester Vincent De Wolf (MR) riep vrijdag de pers bijeen om het plan af te schieten. Er moeten te veel parkeerplaatsen voor verdwijnen. En het is te gevaarlijk voor de fietsers, want er komen te veel garages op uit.
Minister Pascal Smet (SP.A) kon hierna nog eens uithalen omdat zijn plan in het water valt. Dat deed hij ook, door Vincent De Wolf op één lijn te zetten met dé verliezer van de voorbije verkiezingen: MR-schepen Alain Courtois.
"Van het mobiliteitsplan van Ecolo-Groen na de verkiezingen schiet vier maanden later niet veel meer over"
Winnaars in dit verhaal? Bizar maar waar: zowel SP.A als MR. Zo net voor de verkiezingen kunnen ze nog eens goed bij de eigen achterban scoren. De Wolf bij de autominnende Brusselaar, Smet bij de fietsers.
En Ecolo-Groen? Die staan erbij en kijken ernaar. Dat was het meest vreemde aan dit vertoon. De Etterbeekse schepen van Mobiliteit Rik Jellema (Groen) komt er niet aan te pas. Meer nog: hij steunt zijn burgemeester door zij aan zij te staan op de persconferentie. Ecolo-Groen mag al de electorale schade opmeten.
Een gelijkaardig verhaal is er in Schaarbeek. Ook daar ligt een ventweg, langs het Josaphatpark die in een mum van tijd een breed fietspad kan worden, zonder autoverkeer, zo vlak aan de moordende Lambertmontlaan. Alweer een quick win.
Brussel Mobiliteit is voor, maar bij de schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen) is er bijzonder weinig animo voor. De lokale belangen – de toegang van vrachtwagens tot een gemeentelijk serrecomplex - lijken te primeren.
Ecolo-Groen heeft net na de gemeenteraadsverkiezingen, die het glansrijk won, een dure eed gezworen. Ze gaan samen met hun veertien schepenen inzetten op mobiliteit, verbindingen leggen en dat in nauw overleg met het Brussels Gewest. Van dat mooie plan schiet vier maanden later niet veel meer over.
De grote verliezer in dit debat is overigens niet Ecolo-Groen, maar de mobiliteit voor iedereen. Want meer Brusselaars op de fiets, de step of het openbaar vervoer geeft een gezondere stad met minder files. Daar wordt iedereen beter van. We kunnen het niet genoeg blijven herhalen.
Lees meer over: Brussel , Opinie , Mobiliteit , Ecolo-Groen , Lambermontlaan , adelheid bytterbier , Vincent De Wolf , mobiliteitsplan
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.