Wijlen minister Jos Chabert (CD&V) roemde de gordelplicht als een van de mooiste verwezenlijkingen uit zijn carrière. Dat was het ook. België pionierde. Als een van de eerste landen in Europa werd in 1975 de autobestuurder verplicht om een autogordel te dragen. Dat was toen verre van evident. Daarna verplichtte ook de EU het. Het aantal verkeersdoden is er spectaculair door gedaald.
Edito: geen rodeo meer in de smalle straten van Molenbeek, Vorst of Schaarbeek
Zopas heeft het Europees Parlement een nieuw voorstel goedgekeurd dat van hetzelfde kaliber is als de verplichte autogordel, en dat het aantal verkeersdoden in Europa, 25.000 per jaar, met een kwart zou moeten kunnen doen dalen. Het gaat om de Intelligent Speed Assist, of ISA.
Het idee is simpel als bronwater. Elke auto krijgt vanaf 2022 een app waardoor auto’s niet sneller kunnen dan toegelaten. Technisch is het eenvoudig. Het bestaat zelfs al bij een aantal merken. In het meest voor de hand liggende systeem wordt de snelheid gelimiteerd op aangeven van het gps-signaal. Dus voortaan geen race meer op de autosnelweg of rodeo in de smalle straten van Molenbeek, Vorst of Schaarbeek. Zone dertig is zone dertig.
"Voortaan geen race meer op de autosnelweg of in de smalle straten van Molenbeek, Vorst of Schaarbeek"
En voor wie graag eens doorduwt op het gaspedaal? Die zal moeten uitwijken naar andere oorden, want op de openbare weg zal het niet meer kunnen. Waar de zware voet toch zou ‘moeten’, om veiligheidsredenen bijvoorbeeld, kan de automobilist het systeem tijdelijk overrulen.
De razendsnelle technologische vooruitgang verplicht ons soms om even stil te staan bij de gevolgen voor de samenleving. En ook in dit geval moeten privacy en vrijheid in de weegschaal worden gelegd. Privacy is een van de grote argumenten tegen rekeningrijden. De overheid zal alles weten. Dat is zeker een punt van discussie van het rekeningrijden, een discussie die de politiek onvermijdelijk zal moeten voeren de komende jaren.
Bij de verplichte snelheidsbegrenzer is die discussie er niet. Er moeten geen data worden verzameld, en de vrijheid om snel te rijden wordt hier inderdaad radicaal ingeperkt, maar de voordelen voor de samenleving zijn zo enorm, dat er weinig tegen in te brengen valt. De autosector is het daar trouwens mee eens.
Het grootste nadeel is de tijd. 2022 komt er snel aan, maar het duurt daarna nog eens minstens tien jaar voor het grootste deel van de Belgische autovloot vervangen zal zijn, en dus uitgerust zal zijn met de app.
Dat is misschien nog de belangrijkste boodschap. De hoop op een oplossing voor het moordende verkeer in de relatief verre toekomst mag de aandacht voor de verkeersveiligheid van vandaag niet laten verslappen. Er is werk aan de winkel in Brussel, dat hebben de berichten van de voorbije weken over verkeersdoden en falende flitspalen ons toch geleerd.
Lees meer over: Brussel , Opinie , Mobiliteit , Intelligent Speed Assist , ASI , verkeersdoden , snelheidsbeperking
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.