Laat ons dan maar hopen dat door de bekendmaking van de inspectierapporten ook Vlaanderen echt is wakker geschud, schrijft Anne Brumagne.
Laat ons dan maar hopen dat door de bekendmaking van de inspectierapporten ook Vlaanderen echt is wakker geschud, schrijft Anne Brumagne.
Ook voor verschillende nationale media was dat het belangrijkste gegeven van de persconferentie die de inspectie vorige week gaf samen met Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V). Een prettige boodschap is dat uiteraard niet voor al die Brusselse leerkrachten die zich dag in dag uit de ziel uit het lijf werken om de kinderen die hier school lopen, zo goed mogelijke kansen te geven.
Dat de onderwijsinspectie met haar gegevens naar buiten komt, mag dan ook niet als resultaat hebben dat aan de capaciteiten van al die leerkrachten zou worden getwijfeld. Het omgekeerde moet het geval zijn. Leerkrachten worden rijk noch beroemd door hun baan, en diegenen die daarbij de moeilijkere weg gaan en kiezen voor een loopbaan in Brussel, verdienen net al onze lof en respect.
Het Brussels Nederlandstalig onderwijs heeft het moeilijk om te voldoen aan de hoge kwaliteitseisen die worden gesteld door de Vlaamse onderwijsinspectie. Moeilijker dan scholen in Vlaanderen. Want wat zijn de redenen van de mindere prestaties in de Brusselse scholen, volgens de onderwijsinspectie? Het aantal lagereschoolkinderen is de laatste jaren enorm gestegen. De schoolgebouwen hebben door de overbevolking “een kritische grens van bewoonbaarheid” bereikt. Bij te veel kinderen wordt thuis geen Nederlands gesproken en intussen heeft een meerderheid een niet-westerse culturele achtergrond. En ja, nogal wat jonge leerkrachten beginnen hun carrière wel in Brussel, maar haken dan af door de moeilijkere omstandigheden. Crevits voegde er nog aan toe dat er in verhouding te veel ASO-scholen zijn, maar te weinig technische opleidingen. En ze wees erop dat geld dat Vlaanderen vrijmaakt voor bijkomende klassen, door allerlei omstandigheden vaak veel te laat kan worden besteed. Ze beseft dat er in de lerarenopleiding meer aandacht moet worden besteed aan het lesgeven voor kinderen met een zeer uiteenlopende taalachtergrond.
Nieuw klinkt dat allemaal niet voor wie de Brusselse onderwijswereld al een tijd volgt. Laat ons dan maar hopen dat door de bekendmaking van de inspectierapporten ook Vlaanderen echt is wakker geschud. Want vandaag zijn de signalen vanuit de Vlaamse overheid diffuus. Onderwijsprojecten voor de grootstedelijke context zoals PIEO (Project Innoveren en Excelleren in Onderwijs) worden opgestart en al even snel weer stopgezet, nog voor ze hun nut hebben kunnen bewijzen.
Het geeft de indruk dat Vlaanderen het eigenlijk ook niet goed weet, of de problematiek niet zo belangrijk vindt. Al weigeren we om dat laatste te geloven.
Lees meer over: Opinie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.