Elf scholen krijgen ongunstig advies: 'Tekorten wegwerken'

© FM Brussel
02/04/2015

Acht Brusselse Nederlandstalige basisscholen en drie middelbare scholen kregen een ongunstig advies van de inspectie, bleek woensdag. De gebreken gaan van gevaarlijke toestanden in gebouwen tot het niet halen van de leerplandoelen. “We moeten nog meer inzetten op praktisch taalbeleid.”

De acht basisscholen zijn de Kasteel Beiaardschool in Neder-Over-Heembeek, de kleuterschool van basisschool Lutgardis in Etterbeek, de Resedastraat in Anderlecht, basisschool Lutgardis in Oudergem, basisschool Sint-Augustinus in Vorst, basisschool Ninoofse Steenweg in Anderlecht, de Vrije Lagere school in Laken en basisschool De Radar in Laken.

Ook de middelbare scholen Anneessens-Funck in Brussel-Stad, Regina Pacis in Laken en Sint-Guido in Anderlecht krijgen een ongunstig advies.

De redenen die de inspectie opgeeft zijn gevarieerd. In sommige scholen is de infrastructuur ondermaats zodat er gevaarlijke toestanden ontstaan. In andere instellingen zijn er strubbelingen in het team die de werking ondermijnen, een te groot verloop van leerkrachten, of worden de leerplandoelen niet gehaald, vaak doordat de leerlingen schoolse en taalachterstand hebben.

'Leermethode wereldoriëntatie gekocht'
De Vrije Lagere School in Laken heeft alvast een verbeterplan ingediend na haar negatieve advies, laat directeur Han Vanackere weten. "Het schoolbestuur moet dan uiteraard wel akkoord gaan met alle financiële gevolgen daarvan. Wij hebben vanwege het ongunstige advies voor wereldoriëntatie bijvoorbeeld beslist om een leermethode aan te kopen. Die zorgt voor een leerlijn doorheen de zes jaren, vermijdt daarbij overlappingen, en zorgt voor voldoende variatie in uitdagingen."

Daarnaast heeft de school een convenant afgesloten met de pedagogische begeleidingsdienst van het bisdom Mechelen. "Zij begeleiden ons de komende drie jaar voor Nederlands en wereldoriëntatie", zegt Vanackere.

"Het bisdom heeft ook een werkgroep ingericht voor alle scholen in het Brusselse die voor beide vakken een negatief of beperkt gunstig advies kregen. We wisselen handleidingen en tips uit, en geregeld worden er ook netwerkdagen georganiseerd. Zo werken we er met man en macht aan om te zorgen dat deze tekortkomingen binnen drie jaar voldoende zijn weggewerkt."

Inzetten op taalonderwijs
Ook de taalsituatie van de leerlingen maakte het voor scholen niet evident om alle leerdoelen te halen. Minder dan de helft van de leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel spreekt thuis immers Nederlands. Volgens Jacky Goris, directeur van het GO onderwijs in Brussel, moet er dan ook meer en blijvend geïnvesteerd worden in doorgedreven talenonderwijs.

“Dat talenonderwijs is essentieel om mee te kunnen”, zegt hij. “We moeten nog meer inzetten op de praktische taalvaardigheid, op spreken en schrijven.”

Groot verloop van leerkrachten
Het grote verloop van leerkrachten is eveneens een pijnpunt in de hoofdstad. Volgens Frank Noten, directeur van het departement onderwijs aan de Erasmushogeschool Brussel is daar ook een taak weggelegd voor de opleiding.

“Toekomstige leraren moeten we maximaal wapenen om om te gaan met de grootstedelijke context”, zegt hij. “Er moet al een relatie komen tussen toekomstige en huidige leerkrachten. En de lerarenopleiding moet na de initiële opleiding ook ondersteuning bieden in de latere scharniermomenten in de loopbaan van een leerkracht.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni