Minister Alain Maron (Ecolo) heeft in de Commissie Leefmilieu bevestigd dat bijna tweeduizend Brusselse gezinnen die recht hebben op een sociaal energietarief, voorlopig nog geen energiepremie hebben ontvangen. Sibelga identificeert nu de klanten die in mei hun premie alsnog zullen krijgen.
Bijna tweeduizend Brusselse gezinnen wachten op energiepremie: 'Juridisch vacuüm'
Lees ook: Wantoestanden OCMW Anderlecht: Vlaams Belang wil onderzoekscommissie in Brussels Parlement
Volgens minister Alain Maron (Ecolo), die een antwoord van netbeheerder Sibelga voorlas in de commissie Leefmilieu, ligt een ‘juridisch vacuüm’ aan de basis van de problemen. Dat wil zeggen: in de federale wet over de premie staat dat beschermde klanten geen recht hebben op de premie.
Eén probleem: die wet zegt niets over het statuut van ‘gewestelijk beschermde klant' zoals dat bestaat in Wallonië en Brussel. De Waalse en Brusselse leveranciers veronderstelden dat ze de wet moesten interpreteren door alle klanten die van het sociaal tarief genoten uit te sluiten van het recht op de premies, maar dat bleek niet te kloppen.
Ter herinnering: het basispakket energie was er in de maanden november en december en is verlengd tot maart. Het bestaat uit een korting op energiekosten - betaald door de federale overheid - van 61 euro per maand voor elektriciteit en 135 euro voor gas. Een 'beschermde klant' is iemand die recht heeft op het sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas. Het tarief wordt toegekend aan mensen die bijvoorbeeld een uitkering krijgen.
Eind januari vroeg de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) om opheldering. De federale ministers van Economische Zaken en Energie zeiden toen dat de premies aan de gewestelijke beschermde klanten wel degelijk betaald moeten worden, ook als zij van het sociale tarief genieten. Brussels parlementslid Viviane Teitelbaum (MR) vraagt zich af waarom het netbeheerder Sibelga zoveel tijd kost om uit te zoeken wie recht heeft op de premie en om deze uit te keren.
Premies in mei
Sibelga zegt daar zelf over dat ze tijd nodig had om uit te zoeken welke klanten recht hadden op de premie. De federale overheid had namelijk vooropgesteld dat het niet om beschermde klanten ging. Pas later bleek dat gewestelijke beschermde klanten er wél recht op maakten. De netbeheerder wilde voorkomen premies uit te keren en die later terug te moegen vragen. Toen eenmaal duidelijk werd dat de gewestelijke beschermde klanten wél recht hebben op de premie, moest de financiering nog afgeklopt worden.
"Eind maart is er een duidelijke oplossing gekomen voor de Brusselse en Waalse distributienetbeheerders vanuit de federale overheid. Daarna konden we stappen ondernemen om de betrokken klanten beter te identificeren zodat ze in mei betaald kunnen worden," besluit de woordvoerster van Sibelga.
Lees meer over: Politiek , vivianne teitelbaum , Alain Maron , energiepremie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.