20231016 1862 Sven Gatz Begroting

| Sven Gatz

Brussel neemt tijdelijk geen ambtenaren aan om budgettaire redenen

29/12/2023

De Brusselse regering heeft besloten om gedurende tien maanden geen ambtenaren meer aan te werven. Het besluit komt er zonder een evaluatie van de werkkrachten die nodig zijn. Dat schrijft Le Soir.

Tussen 2018 en 2022 is het aantal ambtenaren van het Brussels Gewest gestegen van 9.489 naar 11.140, maar om budgettaire redenen heeft de regering nu een wervingsstop van tien maanden afgekondigd. Dit betekent dat zelfs bij vertrek van personeel door pensioen of ontslag geen nieuwe aanwervingen mogen plaatsvinden. Met andere woorden, de administratie moet met minder mensen hetzelfde werk blijven doen. Volgens minister van Financiën en Ambtenarenzaken Sven Gatz (Open VLD) zou deze maatregel een besparing opleveren van 3 procent tegenover de personeelskosten van 2023, zo'n 35 miljoen euro.

Concreet verbiedt het moratorium 29 regionale organisaties om nieuwe aanwervingsprocedures te starten tot 30 september. Onder deze 29 structuren vallen bijvoorbeeld hub.brussels en Actiris. Er zijn enkele uitzonderingen. Zo geldt de regel niet voor operationeel personeel van de brandweer, Net Brussel, Leefmilieu Brussel, de MIVB, safe.brussels en parking.brussel. Ook geldt het niet voor tijdelijke contracten. Organisaties kunnen wel uitzonderingen aanvragen bij Gatz.

'Overbelasting personeel'

Leefmilieu Brussel en Actiris behoren tot de organisaties met het grootste aantal medewerkers. Tussen 2005 en 2022 groeide het personeelsbestand van Leefmilieu Brussel van 646 naar 1.238 medewerkers, aldus Le Soir. In dezelfde periode steeg het aantal medewerkers van Actiris van 731 naar 1.584. Volgens de woordvoerders van beide organisaties komt dat doordat het aantal taken is toegenomen.

Een aanwervingsstop is volgens de vakbond ACOD dan ook een slechte beslissing. "Medewerkers hebben echt een overbelasting aan werk. Een moratorium instellen zonder de hoeveelheid taken te verminderen, is belachelijk."

Aan de andere kant roepen de effectiviteit van de administratie en het aantal medewerkers in sommige structuren vragen op. "Als je vandaag een wetswijziging of iets dergelijks wilt doorvoeren, moet je meteen zes, zeven of acht administraties aan tafel hebben om samen te discussiëren", zegt Olivier Willocx, ceo van de Brusselse Kamer van Koophandel Beci in Le Soir. "Vandaag zijn er zoveel administraties betrokken bij elk project dat ze eigenlijk niet binnen redelijke termijnen kunnen worden afgerond." Een externe audit lijkt volgens Willocx dan ook aangewezen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni