Burgemeesters: 'Uitbreiding Ring moet sneller'
De Vlaamse regering besliste vijf jaar geleden al om de Ring rond Brussel aan te passen, om zo de luchthavenregio beter bereikbaar te maken.
Het plan zit echter nog altijd in een studiefase en de werkzaamheden zouden ten vroegste in 2013 kunnen beginnen. "Ondertussen blijven de fileproblemen zich opstapelen," klinkt het bij de ondertekenaars van de brief.
De burgemeesters vinden bovendien dat ze te weinig betrokken worden bij het overleg en dat de ontwikkeling in andere regio's sneller verloopt. "Denk maar aan de kust en andere provincies," zegt burgemeester van Zaventem Francis Vermeiren. "In alle bescheidenheid, wij zijn grote werkgevers en een van de motoren van de Vlaamse industrie. De betrokkenheid van de burgemeesters is momenteel zo goed als onbestaande."
Het plan voorziet onder meer in de aanleg van een parallelweg aan de Ring, om het lokaal en doorgaand verkeer te scheiden.
'Dit zal tot nog meer verkeer leiden'
Brussels Staatssecretaris voor mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) is tegen dergelijke uitbreiding, niet alleen omwille van de levenskwaliteit, maar ook omwille van de economische leefbaarheid van het Brussels Gewest en Vlaanderen. Bovendien zal de uitbreiding op lange termijn alleen maar tot nog meer verkeer leiden, zegt De Lille.
"Iedereen weet dat de Ring en het Brussels Gewest nu al te kampen hebben met enorme verkeersproblemen," aldus de staatssecretaris. "Door de Ring te verbreden los je de files tijdelijk op maar zuig je ook extra verkeer aan. Je zorgt dus niet voor een structurele oplossing maar vergroot de problemen alleen maar."
Lawaai en fijn stof
Ook de levenskwaliteit van de omwonenden zal nog maar eens aangetast worden, denkt De Lille: "Die zijn niet alleen het slachtoffer van geluidsoverlast maar ook van fijn stof. Vijftig procent van het fijn stof in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest komt van de Ring. Als Vlaanderen slechte mobiliteitskeuzes maakt die dan ook nog eens de Brusselaars ziek maken, dan zeg ik stop."
Lang termijn
Voor De Lille kan pas sprake zijn van een oplossing als die ook rekening houdt met de lange termijn: "Vandaag kiezen voor de korte termijn betekent dat de verkeersproblemen van morgen, zowel op de Ring als in het Brussels Gewest, alleen maar erger worden. Dat is nefast voor de levenskwaliteit én de economische leefbaarheid."
'Achterhaald'
Mobiliteitsorganisatie Touring noemt de stellingen van De Lille dan weer "compleet achterhaald". Ze verwijst daarbij naar een recente wetenschappelijke studie van de K.U.Leuven, waarin het aanzuigeffect van nieuwe wegen wordt ontkracht.
"Indien een nieuwe of uitgebreide weg direct weer volloopt, dan was het wellicht ook hoog nodig om hem aan te leggen," klinkt het. "Bovendien zaten deze voertuigen toch ook al elders in het verkeer en dan vaak in de vorm van sluikverkeer. Is het dat wat de staatssecretaris wil?", vraagt Touring retorisch.
Volgens de mobiliteitsorganisatie is het aanzuigen en kanaliseren van een verkeersstroom - daar waar hij hoort en waar hij beter kan worden bediend en gecontroleerd - wel degelijk positief en winstgevend, zowel voor de mobiliteit als voor het leefmilieu.
"Belangrijk voor tewerkstelling"
Ook VOKA Kamer van Koophandel Halle-Vilvoorde en haar Brusselse tegenhanger BECI gaan niet akkoord met het standpunt van De Lille.
Volgens beide is de aanpassing van de ring "een noodzakelijke voorwaarde voor de economische ontwikkeling van de gehele Brusselse regio".
"Een vlotte ring is cruciaal voor de tewerkstelling in het hele gebied. Behoud van jobs, laat staan de creatie van de 50.000 nieuwe broodnodige jobs tegen 2018, wordt onmogelijk zonder een vlotte interregionale mobiliteit", aldus VOKA en BECI.
Uitbreiding Ring rond Brussel
Lees meer over: Politiek , Uitbreiding Ring rond Brussel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.