Het Brussels gewest heeft een nieuwe ombudsvrouw: Catherine De Bruecker. Ze zal klachten van burgers behandelen, klokkenluiders beschermen en de Brusselse overheden bijstaan om te komen tot een efficiënter openbaar bestuur.
Catherine De Bruecker is eerste Brusselse ombudsvrouw
De Bruecker heeft bakken ervaring. Ze was vijftien jaar federaal ombudsvrouw. Ze is, na een lange selectieprocedure, uitgekozen om in Brussel de functie uit te oefenen. Een meerderheid in het Brussels parlement heeft haar mandaat vandaag bekrachtigd.
De ombudsfunctie is een primeur in Brussel, en kwam er in de nasleep van de Samusocial affaire uit 2017.
Laatkomer
Sinds 2003 moet elke Brusselse administratie al een klachtendienst hebben, maar de roep om een echte ombudsman kreeg nooit gehoor, in tegenstelling tot Vlaanderen en België waar die al sinds de jaren negentig bestaat. Maar daar komt nu dus verandering in.
Catherine De Bruecker moet klachten onderzoeken die te maken hebben met de werking van de Brusselse instellingen, zowel op regionaal als gemeentelijk vlak. Daarnaast moet ze een meldingskanaal oprichten voor de bescherming van klokkenluiders. Dat is een Europese verplichting.
In haar toespraak heeft ze aangegeven dat ze haar functie wil uitoefenen met “welwillendheid, rigueur en innovatie.”
Grondrechten
De tweetalige Catherine De Bruecker wil waken over het goed functioneren van de administraties in Brussel en de vrijwaring van de grondrechten van de Brusselaar.
“Maar ik zal geen superklachtendienst zijn," zei ze in het Brussels parlement. "Ik wil vooral de bestaande klachtendiensten versterken. Ik zal aandachtig zijn voor de signalen van de Brusselaars over de problemen die het goed functioneren van de overheid bemoeilijken.” Dialoog is voor haar het sleutelwoord.
De Bruecker wordt aangesteld door het Brussels parlement voor een periode van vijf jaar.
Lees meer over: Politiek , Catherine de Bruecker , ombudsvrouw , Klokkenluiders , openbaarheid van bestuur