Deelsystemen Jump en Felyx zijn niet langer beschikbaar ten westen van het kanaal omwille van problemen met vandalisme. Oppositiepartij N-VA klaagt over een “ondermaatse veiligheidsbeleid in probleemwijken.”
N-VA over gevandaliseerde e-bikes: ‘Ondermaats veiligheidsbeleid’
De elektrische deelfietsen van Jump werden bij het begin van de zomer nog beschikbaar gemaakt in delen van Laken, Molenbeek, Anderlecht en Koekelberg, maar die uitbreiding is ondertussen alweer ingetrokken. In een brief spreekt moederbedrijf Uber over verdwenen fietsen, vandalisme en agressie tegenover medewerkers. Enkele maanden terug nam Felyx al zijn elektrische deelscooters weg op de Heizel om dezelfde reden.
“Dit is bijzonder jammer voor Brussel en de Brusselaar”, reageert N-VA-parlementslid Mathias Vanden Borre. “Ik ben zelf een gebruiker van deze deelplatformen en zie welke potentiële voordelen ze hebben. Dit vandalisme zorgt er nu voor dat deze goede initiatieven na enkele maanden opnieuw vertrekken. Spijtig, maar het toont aan dat er een kloof gaapt tussen goede bedoelingen en de harde realiteit in bepaalde wijken waar onvoldoende toezicht en (sociale) controle is.”
Vanden Borre ziet aan de basis een veiligheidsissue. “Het onderliggende probleem is een ondermaats veiligheidsbeleid in probleemwijken”, klinkt het. Mogelijke oplossingen zijn volgens hem buurtinformatienetwerken waar buurtbewoners problemen kunnen signaleren, slimme veiligheidscamera’s, buurtwachten met sanctiebevoegdheid en meer coördinatie op het Gewestniveau. “De oplossingen zijn reeds jaren gekend, maar vergen inspanningen, iets waar de Brusselse meerderheden blijkbaar niet toe bereid zijn.”
Lees meer over: Brussel , Politiek , N-VA , Mathias Vanden Borre , JUMP , elektrische deelfietsen , Felyx
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.