De Brusselse begroting 2023 doet de schuld van het Gewest enkel toenemen en bevat geen structurele maatregelen om de begroting terug in evenwicht te krijgen of om de verarming van de bevolking op te vangen. Zo klonk het donderdag vanuit de oppositie tijdens het begrotingsdebat in de plenaire vergadering van het Brussels Parlement. De stemming volgt vrijdag.
Oppositie hekelt schuldtoename en gebrek aan structurele maatregelen in Brusselse begroting
Het begrotingsresultaat bedraagt - 1,124 miljard euro, wat voor de minister van Begroting Sven Gatz overeen komt met het vooropgestelde begrotingsdoel uit de meerjarenraming. Dat bedrag wordt teruggebracht tot -485 miljoen door begrotingscorrecties van 888,9 miljoen: 210 miljoen aan onderbenuttingen, en het uit de begroting houden van 428,9 miljoen aan strategische investeringen, 50 miljoen voor Oekraïne en 200 miljoen aan energiemaatregelen.
Meer overheidsuitgaven
De hoge inflatie en energiekosten zorgen voor meer uitgaven voor de overheid. De opeenvolgende loonindexeringen zorgen voor een extra uitgave van 183,7 miljoen; de indexering van de dotaties van de gemeenschapcomissies, sectorale akkoorden, indexering Geco-contracten is goed voor 99,6 miljoen extra, de stijging van de rentelasten voor 67,5 miljoen euro. Voor de stijging van de eigen energiekosten, wordt een provisie van 100 miljoen aangelegd.
De begroting bevat voor 163 miljoen euro aan besparingen. Daarvan komt 60 miljoen van Optiris. De afspraken om 3 procent te snoeien in de facultatieve subsidies moet 7 miljoen opbrengen. Voorts levert het terugdraaien van de COVID-middelen 30 miljoen en van de relancemaatregelen komt 25,6 miljoen euro, terwijl de regering kan rekenen op een eenmalige ontvangst van 40 miljoen uit de verkoop van overheidsgebouwen.
Brusselse schuld
De fractieleiders van de Nederlandstalige oppositiepartijen N-VA, CD&V en PVDA, Cieltje Van Achter en Bianca Debaets en Françoise De Smedt hekelen het gebrek aan structurele maatregelen in de Brusselse begroting en het verschil inkomsten en uitgaven. In 2016 was het tekort nog 156 miljoen euro. In 2018 groeide dat al tot 1 miljard en bij de begrotingsaanpassing van 2022 bedroeg het tekort al 2 miljard. De Brusselse schuld is daardoor in minder dan tien jaar verdrievoudigd tot bijna 13 miljard.
Voor N-VA-fractieleidster Cieltje Van Achter mist de begroting 2023 om drie redenen geloofwaardigheid. Ten eerste is de kritiek van het Rekenhof op de Brusselse begroting ongezien hard: "wanneer begrotingsposten ingaan tegen het principe van waarachtigheid en transparantie, heb je een serieus probleem", vond ze.
Ten tweede wordt in de meerjarenbegroting nog steeds uitgegaan van een begroting in evenwicht in 2024, wat voor de N-VA'ster totaal ongeloofwaardig is. Tenslotte roept de realisatie van de besparingsoefening meer vragen op dan dat we antwoorden krijgen, aldus nog Van Achter.
"De trucjes van de afgelopen jaren worden herhaald, zoals strategische investeringen buiten de begrotingstabellen houden"
Volgens CD&V-fractieleidster Bianca Debaets laat de begroting alvast een knap staaltje creatief boekhouden zien. "Die trucjes van de afgelopen jaren worden herhaald, met strategische investeringen die buiten de begrotingstabellen gehouden worden en een exploderende schuldgraad die al te makkelijk onder de mat geveegd wordt."
Debaets twijfelt of minister Gatz er volgend jaar in zal slagen om een begroting in te dienen die in evenwicht is. "Hij gaf ook zelf al aan in de pers ‘dat de volgende legislatuur gecompliceerd zal zijn’, dat is natuurlijk niet meteen het meest positieve signaal naar de toekomst toe."
PVDA-fractieleidster Françoise De Smedt verwijt de regering dat ze de toenemende verarming van de Brusselse bevolking beantwoordt met premies in plaats van structurele maatregelen. Een voorbeeld daarvan volgens haar, is de huurtoelage. 7.120 gezinnen krijgen die vandaag, terwijl er vandaag 50.000 op de wachtlijst voor een sociale woning staan.
Lees meer over: Brussel , Politiek , Begroting 2023