Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) heeft vandaag een gevangenisponton voor transitmigranten voorgesteld, om het tekort aan plaatsen in gesloten centra terug te dringen. Premier Michel (MR) laat weten "dat een beslissing nog niet voor meteen is".
Premier Michel: 'Gevangenisboot nog niet voor meteen'
De ministerraad is net afgelopen. Staatssecretaris Francken (N-VA) reageerde voor de camera's van de nationale media dat er nog geen uitsluitsel is. "Er zijn bepaalde vergunningen nodig en die toegewezen krijgen zal tijd vragen. We moeten er ook over waken dat de detentie op een humane manier gebeurt en de rechterlijke toetsing doorstaat."
Premier Michel treedt Francken daarin bij. "De piste wordt onderzocht, maar een definitieve beslissing is er niet. Er wordt ook nog gekeken naar andere mogelijke oplossingen, zoals extra plaatsen vrijmaken in kazernes."
Gevangenisboot
Het was VRT NWS die als eerste vernam dat de regering eraan denkt om transitmigranten over te brengen naar een gevangenisboot of -ponton in Nederland. Het idee komt er als reactie op de forse kritiek dat de regering sans-papiers met een strafblad uit de gesloten centra zet, om zo transitmigranten op te kunnen vangen.
De transitmigraten zouden verblijven op een speciaal uitgeruste gevangenisboot met plaats voor ongeveer 300 mensen. Dat is een pak meer dan de 160 extra plaatsen waarvan tot nog toe sprake was. Om dat allemaal in goede banen te leiden zouden er 400 personeelsleden ingezet worden.
De gevangenisboot biedt wel geen snelle oplossing voor het capaciteitstekort want de eerste transitmigranten zouden er pas binnen zes maanden kunnen verblijven. Daardoor zouden er alsnog elders extra plaatsen moeten worden vrijgemaakt in bestaande gesloten centra.
Nederland al langer vertrouwd met concept
In Nederland wordt al jaren gebruik gemaakt van 'bajesboten'. Bouwgroep Besix maakte in 2005 al een groot ponton in gewapend en voorgespannen beton, dat lange tijd dienst deed als drijvende fundering voor een exemplaar in Zaandam.
De gevangenisboten werden door de Nederlandse regering in 2012 te koop aangeboden omdat er voldoende celruimte was vrijgekomen in andere gevangenissen. Maar dat lukte niet, waardoor de pontons sinds 2015 worden gebruikt voor de opvang van asielzoekers.
In 2016, in volle vluchtelingencrisis, meerde de omgebouwde Rotterdamse gevangenisboot De Reno al eens aan in de Gentse haven om 250 vluchtelingen tijdelijk onder te brengen. Waar Francken nu bij onze noorderburen een nieuwe gevangenisboot zou willen plaatsen is voorlopig nog onduidelijk.
Lees meer over: Brussel , Politiek , Theo Francken , transitmigranten , gevangenisboot
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.