Op de achtergrond van het taxiprotest in Brussel vandaag, woedt stilaan een regelrechte oorlog tussen de PS en minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). De Parti Socialiste, die het taxiplan van Smet aanvankelijk tot twee keer toe goedkeurde, schaart zich nu volop achter de taxisector en hint zelfs op het ontslag van Smet als minister. De kans wordt zo steeds kleiner dat het taxiplan deze legislatuur nog groen licht krijgt.
PS vol in de aanval tegen Smet en taxiplan
Uber est hors contrôle, zo heet de petitie die aan de vooravond van het taxiprotest in Brussel het licht zag en rechtstreeks aan Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) is gericht. Niet de taxisector zelf zit achter de petitie, wel onder meer Caroline Désir, Ridouane Chahid, Jamal Ikazban en zelfs Charles Picqué en Laurette Onkelinx. Oftewel: zowat alle zwaargewichten van de PS-fractie in het Brussels parlement.
Vandaag haast vooral parlementslid Jamal Ikazban zich naar de tv- en radiostudio’s om zich op te werpen als de verdediger van de taxisector. De PS’er schuwt daarbij de grote woorden niet. “We moeten van een blanco pagina vertrekken. Gebeurt dat niet, moet de minister zijn bevoegdheden afgeven”, klinkt het bij BX1. Bij RTBF zegt Ikazban dan weer duidelijk dat zijn partij volledig achter hem staat en “het huidige taxiplan nooit zal stemmen.”
Nochtans heeft de PS, net zoals de voltallige Brusselse regering, nog maar twee maand geleden het taxiplan van Smet gewoon goedgekeurd. “De regering heeft het plan enkel goedgekeurd zodat de minister het overleg met de sector zou kunnen opstarten”, klinkt het bij Ikazban. “Maar dat overleg is er nooit geweest.”
Ook Vervoort roert zich
En ook binnen de regering heerst er onvrede over de werkwijze van Smet en het vermeende gebrek aan overleg met de sector. Dat bleek al binnen de 24 uur nadat Smet had gecommuniceerd over het goedkeuren van het taxiplan binnen de regering. “Zonder een evenwichtig akkoord in overleg met de sector zal de hervorming niet doorgevoerd worden", floot minister-president Rudi Vervoort zijn minister terug.
Het is ook veelzeggend dat het Vervoort zelf is die vandaag een delegatie van de protesterende taxichauffeurs ontving op zijn kabinet. Minister Smet hult zich vandaag in absoluut stilzwijgen, om geen olie op het vuur te gooien en verdere blokkage-acties in Brussel te vermijden. Vervoort wijst er nogmaals op dat het voorontwerp van hervorming herzien moet worden in nauw overleg met de sector en de sociale partners. Lees: het huidige taxiplan zal, als het niet aangepast wordt, niet door de regering raken.
"Het zijn niet de Franstaligen die een Nederlandstalige minister tot ontslag kunnen dwingen"
De vraag is of eender welk plan dat de naam van Pascal Smet draagt, überhaupt nog kans maakt om gestemd te worden. Want ook minister van Werk Didier Gosuin (Défi), wiens partij eveneens het taxiplan goedkeurde, liet zich bij Bel RTL in niet mis te verstane woorden uit over de minister van Mobiliteit. “Hij heeft van in het begin de kant gekozen van Uber. We hebben hem meermaals gezegd dat dat een grote fout was.”
Op de vraag of Gosuin zijn collega-minister nog steunt, luidde het antwoord: “Ik heb Pascal Smet niet te steunen. Het is niet de Franstalige meerderheid die een Nederlandstalige minister tot ontslag kan dwingen. Moet hij opstappen? Ik heb daar geen macht over.”
Nasleep affaire-Mayeur
In de entourage van Pascal Smet zelf sijpelt de frustratie alsmaar meer door. “Elk akkoord waar we achter de schermen lang aan werken, wordt binnen de 24 uur opgeblazen door een dominante flank van de PS”, valt er te horen. De SP.A wijt het gedrag van de Franstalige socialisten nog steeds aan de nasleep van de affaire-Mayeur en de beslissing om niet langer samen met de PS op te komen in Brussel-Stad.
Smet hoopt wel nog steeds andere bondgenoten te vinden om, wanneer de ordonnantie eindelijk in het parlement belandt, het taxiplan toch nog te kunnen doorduwen. De liberalen van Open VLD en MR zijn voor het taxiplan gewonnen, en ook CD&V, CDH en Défi zijn principieel voorstander van de hervorming. Maar als de PS voet bij stuk houdt en het plan niet steunt, biedt enkel een wisselmeerderheid met behulp van de MR nog uitzicht. Maar met de gewestverkiezingen van 2019 in zicht zijn het steeds riskantere tijden voor partijen om de nek uit te steken voor een plan dat een hele beroepsfederatie zo bruskeert.
De enige hoop die nog leeft binnen de rangen van Smet, is de vaststelling dat de huidige wetgeving zodanig slecht is dat er wel een verandering móet komen. De controles op het terrein hebben amper slagkracht omdat het parket chauffeurs amper kan beboeten volgens de huidige regels. Het taxiplan over de verkiezingen tillen, is voor niemand goed, klinkt het. "Als we nog eens twee jaar wachten, wordt de situatie alleen maar erger."
Lees meer over: Politiek , taxiplan , Pascal Smet , Rudi Vervoort , PS , SP.A , taxiprotest , taxi
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.