Sint-Lambrechts-Woluwe vraagt geluidsmeter voor toegenomen vliegtuigoverlast

SDS
© BRUZZ
08/08/2017

Het college van Sint-Lambrechts-Woluwe vraagt Brussels minister van Leefmilieu Fremault (CDH) opnieuw om snel een geluidsmeter op de route van de zogenaamde ‘bocht naar links’ te installeren. Dat is een vliegtuigroute die voor een deel op het grondgebied van de gemeente loopt. Volgens de gemeente kiezen vliegtuigmaatschappijen een traject precies tussen twee bestaande geluidsmeters in.

Dat kondigt het kabinet van de Woluwse burgemeester Olivier Maingain (Défi) aan in een persbericht.

De Brusselse rechtbank van eerste aanleg beval op 20 juli het einde van het gebruik van de kanaalroute en ringroute tussen 23 uur 's avonds en 7 uur 's ochtends. Na lezing van die uitspraak komt Sint-Lambrechts-Woluwe tot de conclusie "dat de gewestelijke autoriteiten onvoldoende gegevens hebben om de geluidsoverlast vast te leggen die veroorzaakt wordt door intensief gebruik van de zogenoemde ‘bocht naar links’".

'Opstijgend vliegtuig om de 2 à 3 minuten'
De gemeente krijgt naar eigen zeggen tijdens de vakantie steeds meer klachten van inwoners. In het noordoosten van de gemeente is het aantal overvliegende vliegtuigen gestegen. Volgens het kabinet-Maingain gaat het om 50 à 60 procent van de opstijgende vliegtuigen, wat een opstijgend vliegtuig om de 2 à 3 minuten betekent.

Volgens bepaalde buurtcomités zoeken de luchtvaartmaatschappijen een optimaal traject dat zo ver mogelijk af ligt van de bestaande geluidsmeters aan Roodebeek (SCH-Rood) en de Ideaallaan (WSL_Idea). "Door een route te kiezen die daar perfect tussenin loopt, hopen ze geluidsboetes onder de nieuwe nultolerantie zo veel mogelijk te omzeilen", klinkt het.

Overlast op Zuiderkruislaan
Het nieuwe vliegtraject veroorzaakt veel nieuwe geluidshinder in de gemeentes Schaarbeek en de beide Woluwes, luidt het. Daarom vraagt Maingain opnieuw een extra sonometer op haar grondgebied, iets wat de gemeente sinds 2014 al meermaals eerder deed.

Een mobiele geluidsmeter zou in functie van de noden later ook op andere plekken kunnen ingezet worden. Maar de meter zou nu dringend ingezet moeten worden op de Zuiderkruislaan om inbreuken op de wetgeving rond geluidsoverlast beter te onderscheppen. “De extra geluidsmeter zou luchtvaartmaatschappijen ertoe aanzetten om met hun vliegtuigen het Brussels gewest te vermijden, om zo boetes voor geluidsoverlast te ontlopen”, laat Sint-Lambrechts-Woluwe weten.

Brusselse geluidsnormen

De verdeling van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem zorgt voor veel onenigheid tussen de verschillende gewesten. Sinds begin 2017 wil het Brussels gewest haar strengere geluidsnormen laten gelden, maar Vlaanderen heeft daar intussen al twee belangenconflicten tegen ingediend.    

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek , Economie , Brusselse geluidsnormen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni