Zestien stille parken, 3 keer meer fietsverplaatsingen en 900 gemeentelijke sociale woningen. Dat zijn enkele krachtlijnen in het gloednieuwe gemeentelijke plan voor duurzame ontwikkeling van de Stad Brussel.
Stad Brussel plant meer groen, meer sociale woningen en minder plaats voor de auto
De Brusselse bestuursploeg heeft vrijdag haar gemeentelijk plan voor duurzame ontwikkeling voorgesteld. Dat plan (dat alle gemeenten moeten opstellen) bundelt de ambities van de Stad tegen 2030 en 2050 en stelt ook een hele reeks maatregelen voor, welgeteld 146.
Het document gaat vanaf 13 december in openbaar onderzoek. Burgers hebben dan 45 dagen de tijd om hun mening te geven.
Ecologische accenten
Het plan is opgetrokken rond 7 verschillende assen: de stad die ademt, die beweegt, een open en solidaire stad, een dynamische en slimme stad, een voorbeeldige en participatieve stad en een stad van nabijheid.
De naam 'Duurzame ontwikkeling' vertaalt zich alvast in heel wat ecologische accenten. Zo moet er tegen 2030 35 procent extra groene ruimte bijkomen die voor het publiek toegankelijk is. Er komt ook 10 hectare professionele stadslandbouw (vooral in Neder-Over-Heembeek) en de oppervlakte aan moestuinen moet met de helft groeien. Daarnaast wordt 250.000 vierkante meter doorlaatbaar gemaakt of losgekoppeld van het rioleringsnet.
Tegen 2030 wil de Stad ook 16 silent parks realiseren, groene ruimtes waar het stadslawaai ver weg is. Dat kan onder meer op begraafplaatsen.
Genderanalyse
Alle nieuwe openbare ruimtes, speelplaatsen en sportinfrastructuren zullen ook een genderanalyse ondergaan. Die moet ervoor zorgen dat die ruimten zowel voor vrouwen als voor mannen aantrekkelijk worden ingericht.
Nog tegen 2030 moeten er 900 gemeentelijke sociale woningen bijkomen.
Op het vlak van mobiliteit wil het plan het modale aandeel van de auto van 32 tot 24 procent laten krimpen tegen 2030. Het aantal fietsverplaatsingen moet dan weer verdrievoudigen tegen 2050.
"Het plan wil het leven in de stad duurzamer en eerlijker maken, vandaag en voor de generaties die na ons komen"
Het plan verankert ten slotte een ambitie waar ook het bestuursakkoord van de Stad op gebaseerd is: ervoor zorgen dat alle inwoners lokale voorzieningen en diensten vinden op minder dan 10 minuten te voet. Vandaag is dat het geval voor 80 procent van de bevolking.
Aan het plan wordt al sinds het begin van de legislatuur gewerkt. Dat het pas bijna 5 jaar later af is, kort voor de verkiezingen, wijt het bestuur onder meer aan de covidperiode, die het participatieproces verstoorde. Aan de burgemeester vroegen we of de huidige meerderheid zo niet riskeert dat een volgende anders samen gestelde meerderheid het in de vuilnisbak kiepert. Philippe Close antwoordde met een brede grijns. "Welke andere meerderheid?"
Evolueren
"Wat vandaag op tafel ligt, is een ambitieus maar realistisch plan met een niet te onderschatten impact", zegt schepen van Stedenbouw Anaïs Maes (Vooruit.brussels). "Het heeft als doel het leven in de stad duurzamer en eerlijker te maken, vandaag en voor de generaties die na ons komen. Het plan zal een invloed hebben op het hele grondgebied en zal aan alle aspecten van het stedelijk leven raken."
Het plan zal in de loop van de volgende jaren nog evolueren. Elke 2,5 jaar wordt het aan een evaluatie onderworpen. Aangezien het om een visieplan op middellange en lange termijn gaat is voor de meeste maatregelen nog geen budget voorzien.
Het plan kan worden geraadpleegd vanaf 13/12 via deze link.
Lees meer over: Brussel-Stad , Politiek , GPDO , gemeentelijk plan duurzame ontwikkeling
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.