Zestig voetbalvelden nieuw asfalt

Danny Vileyn
© Brussel Deze Week
20/06/2012
"Ik weet het, Openbare Werken is geen sexy bevoegdheid," zegt schepen Ahmed El Ktibi (PS). Per maand krijgt de dienst Openbare Werken zowat honderd klachten van inwoners, van losliggende stoeptegels tot omvergereden paaltjes. El Ktibi maakte maandag een balans op van zijn beleid. Wist u bijvoorbeeld dat er de voorbije legislatuur 4.000 paaltjes bijkwamen?

"Ik weet het, Openbare Werken is geen sexy bevoegdheid," zegt schepen Ahmed El Ktibi. Per maand krijgt de dienst Openbare Werken zowat honderd klachten van inwoners, van losliggende stoeptegels tot omvergereden paaltjes. El Ktibi maakte maandag een balans op van zijn beleid.

De Stad Brussel heeft een enorm grondgebied dat loopt van Wemmel tot het Ter Kamerenbos: alles bij elkaar beslaat de Stad een vijfde van het grondgebied van het gewest. De Stad Brussel, dat zijn ook 1.120 wegen met een totale lengte van 250 kilometer. Een overzicht is dus zeer nuttig.

"We zijn geen enkele wijk uit het oog verloren," zegt El Ktibi. Toch zijn er verschillen. Zo slokte deelgemeente Neder-Over-Heembeek 35 procent van de investeringen voor openbare verlichting op. "En terecht," zegt El Ktibi. "De verlichting was er versleten, en er lopen grote verkavelingsprojecten." Op heel het grondgebied van Brussel werden 1.065 lichtpunten vervangen door 1.815 nieuwe lampen, maar toch is intussen het elektriciteitsverbruik met bijna twintig procent gedaald.

De foto's van de Romeinsesteenweg met herstellingen aan één kant (Wemmels grondgebied) en putten aan de andere (Brussels grondgebied) haalden in het voorjaar van 2011 de media. "Uiteindelijk hebben we goed samengewerkt met de Vlaamse gemeenten," zegt El Ktibi. De Romeinsesteenweg is nu heraangelegd met een fietspad en aparte busbaan.

De voorbije vijf jaar waren er 110 werven om wegen te asfalteren; andere voorbeelden zijn de Pacheco- en de Berlaimontlaan. Totale oppervlakte: zestig voetbalvelden. 36 straten werden vernieuwd 'van gevel tot gevel', vijftien wegen werden opnieuw geplaveid en zeventig trottoirs heraangelegd.

Voetgangers
Om voetgangerszones te vrijwaren van auto's werden zeventien verdwijnpaaltjes geplaatst, onder meer aan de Oude Graanmarkt. El Ktibi: "De verkeersvrije Oude Graanmarkt is een heus succes." En om auto's te verhinderen op de trottoir te parkeren, kwamen er vierduizend paaltjes. De voetgangerszone rond de Grote Markt - zeer mooi opnieuw aangelegd - moet het nu nog doen met betonblokken.

De afgelopen jaren werd ook naarstig gewerkt aan de beveiliging van de schoolomgeving. "85 procent van de scholen is nu in orde," zegt El Ktibi.
En wat heeft dat allemaal gekost? Het asfalteren 10 miljoen euro, de heraanleg van voetpaden en bestrating 25 miljoen euro en het dichten van gaten in het wegdek 90.000 euro. De voorbije vijf jaar werden er 2.500 reparaties uitgevoerd: gemiddeld twee per (werk)dag.

El Ktibi, die Vlaams minister en verhinderd schepen Pascal Smet (SP.A) vervangt, hoopt dat hij het gevoerde beleid ook na de gemeenteraadsverkiezingen kan verderzetten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni