Aanleg fietspaden valt stil
Lees ook: 800 miljoen voor Brusselse mobiliteit
D e aanleg van fietspaden in het Brusselse gewest valt stil. Dat blijkt uit een schriftelijk antwoord van minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) aan Brussels parlementslid Jef Van Damme (SP.A).
Sinds het aantreden van de regering-Picqué IV in juli 2009 is er nog maar 5,6 kilometer gescheiden fietspad aangelegd. Daar komen nog wat gemarkeerde fietspaden bij, 'befietsbare' busbanen en fietssuggestiestroken, maar telkens minder dan één kilometer. Dat brengt het totaal op 7,5 kilometer.
De cijfers staan in schril contrast met de vorige regeerperiode (2004-2009). Minister van Vervoer Pascal Smet (SP.A) wou van Brussel een echte fietsstad maken. In die periode is 73 kilometer fietspad aangelegd. In de evaluatie van Fietsplan I staat ook hoe die eruitzien: 10 kilometer gescheiden en 23 kilometer gemarkeerd fietspad, 6 kilometer busbaan en 34 kilometer fietssuggestiestrook.
De huidige regering-Picqué is nog maar halverwege, maar het lijkt haast onmogelijk om die resultaten nog te halen.
Andere prioriteiten
Er zijn verklaringen voor het grote verschil, en die zijn niet zozeer budgettair. Onlangs kondigden minister Grouwels en staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) nog aan dat Brussel dit jaar 13 miljoen euro zal investeren in fietspaden. Dat is een record.
De verklaring voor het lage cijfer ligt in een andere beleidskeuze. Minister Grouwels heeft ervoor gekozen om de Gewestelijke Fietsroutes (GFR) prioritair af te werken. Zo staat het in het regeerakkoord. Tegen 2014 zullen nagenoeg alle GFR's klaar zijn. GFR's brengen fietsers op een comfortabele manier van de ene wijk naar de andere. Daarbij worden gevaarlijke punten weggewerkt, maar veel fietspaden levert dat niet op.
Een andere beleidskeuze van de ministers Grouwels en De Lille is om vrijliggende fietspaden te verkiezen boven geschilderde fietspaden. De aanleg daarvan kan jaren aanslepen, omdat die meestal samenhangt met de volledige heraanleg van de weg. Aan werk ontbreekt het overigens niet. Slechts één derde van de gewestwegen heeft vandaag al een fietspad.
Tot slot is het zo dat de gewestwegen waar het makkelijkst een befietsbare busbaan kon worden aangelegd, al aangepakt zijn. De moeilijkere gevallen, zoals de Elsensesteenweg of de Franklin Rooseveltlaan, blijven over. Daartegenover staat dan weer dat er aan de Kruidtuinlaan erg snel een fiets-/busbaan zou kunnen bijkomen, maar dat die om een of andere bizarre reden maar niet uitgevoerd geraakt.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.