Irisbox computer scherm Flagey ICT

| Het Brusselse platform IRISbox.

Administratieplatform IRISbox haalde in 2020 record met 327.000 aanvragen

ZM
© BRUZZ
02/03/2021

Met 78.000 nieuwe gebruikers en 327.000 online aanvragen is het administratieplatform van het Brusselse Gewest IRISbox in 2020 duidelijk populairder geworden door de coronacrisis. Die cijfers komen van Brussels minister van Digitalisering en Administratieve Vereenvoudiging Bernard Clerfayt (Défi), die de pandemie een trendversneller van de digitalisering noemt.

Via IRISbox, het elektronische loket van Brussel, is het mogelijk om documenten van gemeente of gewest op te vragen zonder zelf langs het loket te moeten passeren. Het platform bestaat al meer dan tien jaar, maar beleeft nu door corona recordmomenten.

Clerfayt zegt dat ook de uitbreiding van het aanbod in 2020 het platform heeft goed gedaan. Zo zijn er meer beschikbare formulieren, is er een chatvenster om contact op te nemen met medewerkers van de gemeenten en kan ook een adreswijziging online gebeuren.

“Door het beschikbare aanbod op IRISbox te vergroten, zijn de Brusselaars tot het inzicht gekomen dat het vaak eenvoudiger en sneller is om administratieve handelingen online te verrichten dan zich naar de besturen te begeven.”

Vooral gemeentelijke aanvragen stijgen

Sinds mei 2020 kunnen Brusselaars online een afspraak vastleggen met de gemeenten Sint-Gillis, Ganshoren en Vorst. Vervolgens kwamen de gemeenten Ukkel, Watermaal-Bosvoorde, Jette en Molenbeek erbij. Maandelijks worden op deze manier bijna 8.000 afspraken gemaakt.

Het zijn vooral de aanvragen gericht aan de gemeentelijke administraties die enorm zijn toegenomen: in 2019 werden 103.957 aanvragen ingediend bij de plaatselijke diensten, tegenover 296.541 in 2020. Uit de cijfers blijkt ook dat de gebruikers uit alle leeftijdsgroepen komen.

“IRISbox kadert perfect in mijn doelstelling om het Brussels Gewest te laten evolueren naar een smart city. De digitale technologieën zorgen voor een modernere, eenvoudigere, efficiëntere en toegankelijkere administratie. Gedaan met de lange wachtrijen aan het loket, gedaan met de onnodige verplaatsingen. De burgers en de bedrijven voeren steeds meer administratieve handelingen online uit, en dat op een volledig beveiligde manier”, besluit de Brusselse minister.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni