Een honderdtal VVC-chauffeurs blokkeert dinsdagvoormiddag de Louis Schmidtlaan in Brussel aan het hoofdkantoor van Uber België. De actie gaat uit van de Union des chauffeurs de limousine belges (UCLB). De UCLB roept op tot betere werkomstandigheden voor chauffeurs en klaagt over een aantal problemen bij het werken met het platform.
Chauffeurs blokkeren toegang aan Belgische zetel van Uber in Brussel
Lees ook: Uber lanceert taxi’s voor tieners
Luid getoeter klinkt dinsdag doorheen de hele Louis Schmidtlaan en het aankondigingsbord aan de ingang van het Uber-hoofdkantoor is intussen volledig besmeurd met eieren. Zo'n 150 chauffeurs zakten af naar Etterbeek om luid hun grieven te uiten aan het van oorsprong Amerikaanse vervoersbedrijf.
Zo vraagt de UCLB meer transparantie. Chauffeurs die met Uber werken, kennen de bestemming noch de prijs van een rit voor ze die aanvaarden. "Het andere grote probleem is het onrechtmatig blokkeren van chauffeurs", zegt Asmaa Snaibi van de UCLB. Daardoor kunnen chauffeurs geen ritten aanvaarden, waardoor ze niet kunnen werken.
De blokkering kan worden veroorzaakt door meldingen van klanten, op basis van willekeurige criteria. Anderzijds worden sommige chauffeurs gedwongen ritten te annuleren wanneer de klant te ver weg is of ze niet genoeg betaald zullen worden, om te voorkomen dat zij met verlies moeten werken. "Het is een constante stress", getuigt een chauffeur. "Als we een rit annuleren, moeten we de volgende 20 aannemen om ons algoritme te beïnvloeden en verder te kunnen werken."
Bovendien wordt de mening van chauffeurs niet gevraagd en gebeuren sommige loskoppelingen zelfs al automatisch. Ze worden bepaald door het algoritme, zonder menselijke tussenkomst. "Een review achterlaten kan al met een druk op de knop terwijl onze kant gewoon niet wordt gehoord", klinkt het bij een chauffeur. "Eens geblokkeerd is er ook geen weg terug."
Commissie
De UCLB veroordeelt ook de commissie van 25 procent die Uber aanrekent op alle ritten, en de ongelijkheden tussen de premies die het platform toekent aan klassieke taxi's en die aan de VVC's. Tot slot vraagt de organisatie een echte verzekering voor alle bezorgers en chauffeurs. "Het platform stelt dat het een verzekering afsluit voor alle bezorgers, maar die dekt veel minder dan die van andere werknemers. Bovendien is het heel moeilijk om ze te laten tussenkomen."
"We hopen nu dat Uber luistert zoals het enkele maanden terug ook in Nederland al deed", aldus een UCLB-afgevaardigde. "Anders volgt er mogelijk een boycot met chauffeurs die stoppen of overstappen op andere platformen", klinkt het dreigend.
Lees meer over: Etterbeek , Samenleving , Uber , VVC-chauffeurs , UCLB