"Een tolheffing in de Brusselse tunnels zou niet serieus zijn. We hebben net een staatshervorming achter de rug waar Vlaanderen zwaar heeft moeten inleveren en Brussel een half miljard euro heeft bijgekregen." Dat zei Vlaams minister-president Geert Bourgeois woensdag op Radio 1 in reactie op het Brusselse idee om een tol te heffen in de Leopold II-tunnel.

Guy Vanhengel, Brussels minister van Financiën, opperde dinsdag het idee voor een tolheffing in de tunnel, om de renovatie te bekostigen. De bewuste tunnel is lang en daarom duur in onderhoud.

Ook de pendelaars die de infrastructuur dagelijks gebruiken, kunnen een bijdrage leveren, was de redenering.

De staat van de Brusselse tunnels staat woensdag op de agenda van het Overlegcomité tussen de verschillende regeringen, maar een tol is alvast onbespreekbaar voor de Vlaamse regering.

"Ik denk dat er jarenlang verwaarlozing is geweest. Het is niet normaal dat je de tunnels niet inspecteert", zei Bourgeois. "Nu komt alles ineens op de mensen af. Het is een gevaar voor de pendelaars."

Het grootste deel van de extra fondsen voor Brussel is bedoeld voor de mobiliteit, geeft Bourgeois aan. "Nu zeggen ze dat alle pendelaars daar nog eens een bedrag bovenop zouden moeten betalen."

Een algemene kilometerheffing in functie van tijd, plaats en emissie is volgens de minister-president een verstandiger optie.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni