Volgens minister van Financiën Guy Vanhengel (Open VLD) zal de Brusselse regering niet in de problemen komen om de renovatie van de tunnels te financieren. Hij sluit zich aan bij het plan van Pascal Smet (SP.A) om een tol in de Leopold II-tunnel in te voeren. "Die moet een prachtige toegang voor de pendelaars worden."
Ook Vanhengel gewonnen voor tunneltol
Vanhengel zegt dat het Brussels Gewest zijn verantwoordelijkheid kan nemen in het tunneldossier. “Het vreemde is dat er al mensen zijn die zeggen dat ze geen geld willen geven, nog voor we ook maar iets gevraagd hebben”, aldus Vanhengel. Daarmee verwijst hij naar de weigering van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) om bij te springen in de kosten voor de tunnels.
Vanhengel ontkent dat Brussel te weinig heeft gedaan voor de tunnels: “We hebben de voorbije jaren al kredieten voorzien voor de tunnels, en dat blijven we doen", zegt de minister. "We zijn vorig jaar begonnen met de inspectie van alle tunnels. Nu is het een kwestie van te kijken wat de kostprijs zal zijn. We weten dat dat ettelijke tientallen miljoenen zal zijn, misschien zelfs een paar honderd miljoen euro.”
Op de vraag of Brussel problemen zal kennen om die kosten te dragen, is Vanhengel duidelijk: "Dat wordt geen enkel probleem. De situatie van de tunnels is geen begrotingsprobleem."
Een concreet plan voor de financiering is er nog niet, omdat de inspectie nog niet afgerond is en de kostprijs nog niet bekend. Vanhengel bevestigt het plan van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) om samen met de Europese Investeringsbank een financieringsschema op te stellen dat haalbaar is voor het Gewest.
Frans voorbeeld
Vanhengel deelt ook de voorkeur van Smet om in de Leopold II-tunnel een tol in te voeren. “Dat type van grote ingrepen mag niet alleen ten laste van de gewone belastingbetaler vallen. In Frankrijk moet je bijvoorbeeld een kleine bijdrage leveren om door de tunnels te rijden.”
Vanhengel wil die tol organiseren via een privaat-publieke samenwerking (PPS), waarbij de renovatie van de tunnel wordt uitbesteed aan een extern bedrijf, die de tunnel voor bijvoorbeeld dertig jaar in handen krijgt. Zo'n PPS is ook verplicht als er samengewerkt wordt met de Europese Investeringsbank.
“In feite zou De Leopod II-tunnel een hele mooie toegang moeten zijn voor diegenen die ’s morgens bij ons komen werken en ’s avonds weer naar huis gaan. En dat is het nu niet: men wordt al depressief als men erin rijdt.”
Tunnels
Lees meer over: Samenleving , Tunnels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.