Om kostbare ruimte te besparen, zou de geplande roroterminal voor tweedehandswagens in de haven gerealiseerd kunnen worden, op het dak van het groot nieuw postsorteercentrum dat aan de overkant van het kanaal gepland is. Dat staat in een studie over de noordelijke kanaalzone.
'Bouw autoterminal op dak postsorteercentrum'
Over enkele jaren zou de handel in tweedehandswagens moeten verhuizen van de Heyvaertwijk naar een nieuwe zogenaamde ro-roterminal (roll-on/roll-off) in de haven. Van daar zouden de auto's per schip naar Antwerpen kunnen vervoerd worden. Vandaar gaat het dan per boot richting eindbestemming, meestal West-Afrika.
De verplaatsing zou duizenden vrachtwagens uit de stad moeten halen en ruimte vrijlaten voor nieuwe woningen en voorzieningen. Maar we moeten opletten dat we het probleem niet gewoon verplaatsen. Dat staat in de studie De Gedeelde Vallei, uitgevoerd door het bureau 1010 in het kader van het Territoriaal Ontwikkelingsprogramma Noordrand. Dat is een initiatief van Vlaamse en Brusselse administraties om tot een gezamenlijke visie op de Noordrand te komen.
De Haven van Brussel heeft een terrein op het oog voor de ro-roterminal, maar de architecten en stedenbouwkundigen van 1010 stellen een alternatieve locatie voor: de site waar bpost een nieuw postsorteercentrum van 100.000 vierkante meter plant. Dat project kreeg al heel wat kritiek omdat het enkel gericht is op de nabijheid van de Ring, maar niet op het kanaal. Op het terrein moet ook een asfaltcentrale komen, bleek deze week.
"De locatie ligt voor de Budabrug en bovendien is er al een kaaimuur aanwezig die bpost niet zal gebruiken", klinkt het. "Het dak van het sorteercentrum kan gebruikt worden als stockage voor voertuigen. Daarvoor is 5 hectare nodig, en er is 10 hectare beschikbaar. De wagen kunnen via spiraalvormige hellingen naar het schip gereden worden."
Clusters
Bpost en de Haven zouden op die manier de kosten voor de sanering en de beveiliging van de site kunnen delen. "Een win-winsituatie voor beide bedrijven en een voorbeeldproject van verdichting in de logistieke sector." Die laatste is immers doorgaans een erg grondintensieve sector.
Daarnaast stelt 1010 voor om rond de roroterminal een cluster aan andere autogebonden activiteiten te ontwikkelen. "We moeten verder kijken dan de autohandel, want die droogt over enkele jaren misschien op als Afrikanen niet langer vrede nemen met onze afdankertjes", zegt Bert Gellynck van 1010 aan brusselnieuws.be. "In de buurt kunnen we misschien ook plaats maken voor handel in onderdelen, herstellingen, de autokeuring, en waarom niet ook de bouw van elektrische voertuigen?"
Grensoverschrijdend plan
1010 bestudeerde de brede kanaalzone tussen Van Praet en Vilvoorde en pleit voor nog meer economische clusters. Stadslandbouw en voedingsbedrijven kunnen een plaats krijgen rond de toekomstige vroegmarkt. Bij het nieuwe ziekenhuis in Vilvoorde kunnen ook andere activiteiten rond gezondheidszorg geconcentreerd worden. "We pleiten voor een transitie naar een duurzamer groeimodel waarbij nieuwe economische activiteiten een hefboom zijn voor stedelijke ontwikkeling", klinkt het.
"De wijk rond het station Buda is vandaag zowel voor Brussel als Vlaanderen een niemandsland maar op schaal van de metropool is het een aantrekkelijke pool voor economische transitie waar innovatieve activiteiten een plek kunnen vinden, zoals de Lea Valley in Londen of de buurt rond Ostkreuz in Berlijn."
De studie moet samen met andere denkoefeningen van het Italiaanse bureau Studio 014 (over op het volledige gebied tussen de A12 en de E40 en het Nederlandse Artgineering (as Meiser-Luchthaven) uitmonden in een zogenaamd Territoriaal Ontwikkelingsprogramma, zeg maar een grensoverschrijdend plan dat de lijnen uitzet voor de vele grote projecten die op stapel staan in het noorden van de Brusselse agglomeratie.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.