De Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral) vraagt een eerlijk debat over de invoering van de stadstol. Uit een studiescenario bleek recent dat die tol bij voorkeur op 12 euro moet liggen. “Duidelijk een lek dat dient om de stadstol an sich onderuit te halen.”
Bral: ‘Gelekte studie moet stadstol onderuit halen’
Lees ook: Geen genade voor dure stadstol
De studie, die het bureau Stratec uitvoerde voor het Brussels Gewest, betoogt dat een tol van 12 euro noodzakelijk is om invloed te hebben op het verkeer. Na het uitlekken van de studieresultaten kwam zowat iedere politieke partij met een mededeling dat ze zo’n hoog bedrag niet zagen zitten.
De details over de studie stonden in de krant La Libre Belgique. Na het uitlekken deed men er bij Stratec ook het zwijgen toe. Volgens Bral is het daarom “duidelijk dat het lek eerder dient om het draagvlak van een stadstol an sich onderuit te halen in plaats van een eerlijk debat te voeren”.
Bral citeert een onderzoek van automobilistenvereniging Touring. “Daaruit blijkt dat bestuurders bereid zijn om 10,58 euro per dag te betalen voor vlot verkeer”, klinkt het. “Werkgeversorganisatie Beci heeft dan weer de waarde van een verliesuur berekend op 11,72 euro. Een bedrag dat voor transporteurs oploopt tot zelfs 36 euro per uur.”
Verder wordt ook nog verwezen naar de externe kosten van filerijden. “Volgens Beci bedragen die 511 miljoen euro per jaar”, klinkt het. “Dat zijn de kosten van luchtvervuiling, ziekte, vroegtijdig overlijden, enzovoort. Die worden nu niet betaald door de auto in de file. Tijd dus voor een stadstol.”
De negatieve reacties zijn volgens Bral een bewijs dat “deze berekende maatschappelijke kost van filerijden helaas nog steeds een ongemakkelijke waarheid is”, zegt de vereniging. “Je kan wel vinden dat de auto die in de file rijdt daar niet de tol van moet betalen, maar je eist dan wel een tol van iedereen.”
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.