De Brusselse Stadsbeweging Bral gelooft niet dat de uitbreiding van de metrolijn naar Groot-Bijgaarden het autoverkeer zal verminderen. Bral ziet meer heil in een zonale heffing voor auto's.
Bral: 'Metro uitbreiden zal autodruk niet verminderen'
"De bedoeling is om het autoverkeer te verminderen, maar dan is het vergroten van het aanbod van het openbaar vervoer en het verminderen van het autoverkeer twee verschillende zaken. Als je het openbaar vervoer uitbreidt, ga je de bereikbaarheid van de stad vergroten, maar dat wil niet zeggen dat er minder auto's gaan zijn", aldus Bral. "Als je minder auto's wil, dan moet je een maatregel invoeren. Pascal Smet zegt 'never waste a good crisis', nu is het moment om bijvoorbeeld de financiering van de Brusselse tunnels te gaan gebruiken voor een zonale heffing, en dan verminder je echt het autoverkeer."
Bral ziet daarom wel heil in de invoering van een lage-emissiezone zoals in Antwerpen, die er komt vanaf 1 januari 2017. Met een vervuilde auto de stad binnen rijden, betekent dan meer betalen. "Bovenal moet het verkeer vlotter worden, want zuinige auto's die in de file staan, kosten nog altijd geld."
De tunnels die de wagens toegang geven tot de stad moeten op termijn verdwijnen. "In die zin vinden we het wel een goede visie van Smet dat je de tunnels die de auto's binnentrekken in de stad eerst gaat sluiten en dan eventueel de tunnels openhoudt die het intra-Brussels verkeer vergemakkelijken."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.