| "Kom op, volhouden. Wat dacht je ervan om daarna te boeken?"

Brussels Airlines-reclame met kind onder water zorgt voor polemiek in Wallonië

© Belga
08/01/2022

Een publiciteitsaffiche van een kind dat met zijn hoofd onder water zijn adem inhoudt, vergezeld van de slogan "Kom op, volhouden. Wat dacht je ervan om daarna te boeken?", zorgt voor polemiek in Franstalig België. Bij de jury voor ethische reclamepraktijken, de federale voogdijminister en de luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines zijn ten minste twee klachten geformuleerd.

Dat melden Christine Mahy van het Waals netwerk tegen armoede en Pierre Ozer, onderzoeker klimatologie en beheer van natuurrisico's aan de Universiteit Luik in een gezamenlijk persbericht.

De omstreden affiche werd verspreid in de gebieden die midden juli 2021 getroffen werden door zware overstromingen waarbij meer dan 30 mensen het leven lieten. Nog steeds leven veel slachtoffers in gehavende woningen.

'Gebrek aan respect'

"De reclamecampagne is in meer dan één opzicht schokkend, omdat ze in de ogen van iedereen een gebrek aan respect voor de bevolking toont. Het is van een onnoemelijke wreedheid en een extreem gebrek aan respect voor de vele uitgeputte mensen, van wie sommigen in onzekerheid zijn geworpen na de verschillende recente crises. De advertentie maakt gebruik van de tragedie die een zeer groot aantal Belgen heeft meegemaakt en suggereert dat de reis hen zou kunnen 'redden'. Terwijl het juist deze mensen zijn die niet op vakantie zullen kunnen gaan en voor wie de prioriteit van de financiële uitgaven gericht zal zijn op wat vitaal is", luidt het.

Meer algemeen vinden de intiatiefnemers achter het persbericht het onhandig, gezien het verband tussen de opwarming van de aarde en de overstromingen, dat dergelijke reclame aanzet tot het gebruiken van een vervuilend vervoermiddel. "We roepen op tot een definitief verbod op reclame die burgers ertoe aanzet steeds meer te consumeren door niet-essentiële behoeften te creëren die extreem veel broeikasgassen uitstoten."

'Bemoedigende boodschap'

Brussels Airlines reageert vrijdag op de heisa door erop te wijzen dat iedereen binnen het bedrijf erg begaan is met de precaire situatie waarin de slachtoffers van de overstromingen zich bevinden. "De twee voorbije jaren waren een lange en moeilijke periode voor bijna alle Belgen, met weinig positieve momenten.

Met deze campagne wilden we vooral een positieve en bemoedigende boodschap brengen voor alle Belgen. De foto toont een jongetje in een zwembad, een typische vakantie-activiteit, terwijl de begeleidende tekst verwijst naar het doorzettingsvermogen en de veerkracht die ons land heeft getoond", aldus het bedrijf.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni