Door het coronavirus zitten ruim honderd Belgen al een week vast in een hotel in Tenerife, onder hen ook een koppel uit Watermaal-Bosvoorde. "Ik weet niet wie voor de kosten zal opdraaien", vertelt Frédéric Wynant vanuit Tenerife. Zijn touroperator, TUI, weet het voorlopig ook nog niet.
Met zijn echtgenote had Frédéric Wynant (73) een reis op het Spaanse eiland Tenerife geboekt van 18 tot 25 februari. Op de laatste dag van hun verblijf raakte bekend dat zij en de meer dan 100 andere Belgische hotelgasten er langer zouden moeten blijven, nadat bleek dat een hotelgast besmet was met het coronavirus.
"Wij waren in onze hotelkamer gebleven en kregen toen een briefje onder de deur geschoven om ons te informeren dat we in de kamer moesten blijven", getuigt Wynant. "Nadien mochten we onze kamer verlaten om naar de eetzaal te gaan."
Een week quarantaine
Het hotel is intussen al een week in quarantaine. "De sfeer is goed en het hotel verzorgt ons goed, ook al is er minder personeel door de quarantaine", vertelt Wynant. "Er was één incidentje, want deze situatie is voor sommigen niet zo evident. Maar wij zijn gepensioneerd en niemand zit ons op te wachten."
De hotelgasten brengen hun dagen door aan het zwembad, maar het hoteldomein verlaten mag niet. "We mogen dus bijvoorbeeld niet naar het strand. De politie controleert de toegang tot het hotel."
Onduidelijkheid over kosten
Eind vorige week mochten 15 Belgen en een aantal Britten het hotel verlaten. Maar wanneer Wynant en zijn echtgenote naar huis mogen, weten ze nog niet. Voorlopig duurt de quarantaine nog tot 9 maart. "Wij hebben vanmorgen een document gekregen (van het consulaat, red.) waarin staat dat men met de zaak bezig is. Maar zo lang wij niet getest zijn, kunnen we niet vertrekken", legt de man uit Watermaal-Bosvoorde uit.
"Eenmaal een test is afgenomen, moeten we 24 uur wachten. En als die test negatief is, kunnen we daarna vertrekken", gaat Wynant verder. Maar voorlopig weet hij nog niet wanneer de tests worden afgenomen.
Ondertussen zitten de Brusselaars al een week langer dan voorzien op hotel. "Geen idee wie voor de kosten zal opdraaien", zegt Wynant nog. "We hebben nog geen enkele factuur ontvangen." Ook zijn touroperator, TUI, weet het nog niet. "Wij zijn ermee bezig, maar daar hebben wij ook nog geen antwoord op", zegt TUI-woordvoerder Piet Demeyere.
Lees meer over: Watermaal-Bosvoorde , Samenleving , coronavirus
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.