De commissie Leefmilieu van het Brussels Parlement heeft vandaag de contouren vastgelegd van de audit die aan het Rekenhof gevraagd wordt bij Net Brussel, de Brusselse administratie die onder meer instaat voor de vuilnisophaling en de netheid binnen het gewest. Parlementsvoorzitter Charles Picqué (PS) wordt gevraagd een verzoek voor dergelijke doorlichting tot het Rekenhof te richten.
Brussels Parlement vraagt doorlichting Net Brussel
De opdracht van het parlement moet bestaan uit de monitoring van afvalstromen, een financiële doorlichting met een onderscheid tussen de huishoudelijk afvalophaling en de commerciële poot (afval bij bedrijven), de interne controleprocedures onder meer over het gebruik van tankkaarten, de informatica-uitgaven en de gevolgen van de recente afvalophalingshervorming.
Gesjoemel met bankkaarten en verbranding van afval
De commissie wil een audit over verschillende jaren. In 2013 kreeg Net Brussel 134 miljoen euro overheidsgeld, in 2018 stijgt dat naar 171 miljoen euro, terwijl de sorteerdoelstellingen niet gehaald worden en het Brussels gewest er niet echt op vooruit gaat, stelde Annemie Maes (Groen). De groenen en N-VA, later gevolgd door MR, hadden aangedrongen op een doorlichting van Net Brussel.
De administratie lag de voorbije weken en maanden herhaaldelijk onder vuur na berichten over mogelijk gesjoemel met bankkaarten, het verbranden van gesorteerd afval en het stijgend aantal arbeidsongevallen. De groenen hadden ook een bijzondere commissie voor Net Brussel gevraagd, maar die kwestie zal pas na de resultaten van de audit opnieuw op tafel komen. De bevoegde staatssecretaris Fadila Laanan (PS) leek het daar vandaag in de commissie Leefmilieu mee eens te zijn.
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.