De Brusselse brandweer werd tijdens oudejaarsnacht verschillende keren belaagd met vuurwerk. Drie pompiers liepen daarbij gehoorschade op. Nu probeert het korps Brusselaars het belang van haar werking bij te brengen. Daarbij richt ze zich vooral op jongeren. “Klassieke media werken niet,” zegt woordvoerder Walter Derieuw. “We gaan langs bij jeugdhuizen en willen in de toekomst ook influencers inschakelen.”
Brusselse brandweer wil influencers inschakelen in strijd tegen agressie
De ploegen van de Brusselse brandweer moesten tijdens de nacht van 31 december tientallen keren geëscorteerd worden door ploegen van de Brusselse en federale politie omdat ze werden geconfronteerd met agressie. “We zijn de politie daarvoor heel dankbaar,” zegt woordvoerder Walter Derieuw. “Maar het is eigenlijk onbegrijpelijk dat wij worden geviseerd. Als hulpverlener staan wij dag en nacht paraat. Het zijn ook geen baldadigheden meer, ze proberen ons echt te verwonden en schade aan te richten.”
Drie leden van het brandweerkorps kampen intussen met oorsuizingen nadat onbekenden een zware voetzoeker hadden afgestoken bij hun aankomst. Volgens Derieuw had het veel erger kunnen zijn. “De politie heeft prachtig preventief werk gedaan,” klinkt het. “Ze hebben op voorhand verschillende barricades opgeruimd die als hinderlaag waren opgesteld. Het gaat dan bijvoorbeeld om hopen met steps en winkelkarren die met benzine waren overgoten. De politie is in sommige wijken zelfs op de daken gaan kijken of er geen projectielen lagen.”
De directie van de Brusselse brandweer dringt er bij het personeel ook op aan om klacht in te dienen indien ze geconfronteerd worden met verbale of fysieke agressie. “We proberen onze mensen duidelijk te maken dat ze dit niet normaal mogen vinden. Dit is geen ‘part of the job’, dit is ontoelaatbaar.”
Langs in jeugdhuizen
Intussen probeert het brandweerkorps het belang van haar werking bij te brengen aan Brusselse jongeren, ook in de zogenaamde ‘gevoelige’ wijken. “We proberen vooral preventief te werken,” legt Derieuw uit. “We gaan langs in jeugdhuizen en proberen meer in contact te komen met de jongeren. We geven tips en demonstraties. We hebben ook een ploeg met jonge preventiemedewerkers die opgegroeid zijn in wijken met een lagere sociaal-economische status. Die mannen doen huisbezoeken en geven bijvoorbeeld uitleg over CO-vergiftigingen en delen onder andere rookmelders uit.”
Volgens Derieuw wordt er meer en meer ingezet op alternatieve manieren om preventiecampagnes te voeren. “Via klassieke media bereiken we sommige doelgroepen niet. We bekijken daarom ook of we influencers kunnen inschakelen voor onze campagnes op sociale media.”
Lees meer over: Samenleving , agressie tegen brandweer , Oudejaar , influencer
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.