CDH zal de federale regering voorstellen om meer opstijgende vliegtuigen over de Ring te sturen in plaats van over Brussel. Dat moet de overlast doen afnemen. Zowel aan Vlaamse als aan Franstalige kant wordt met scherp geschoten op het voorstel.
CDH wil meer vliegtuigen boven Ring sturen
Milquet wil de zogenaamde Zulu-route intensiever gaan gebruiken. Die loopt over de Ring en kan Brussel ontlasten. Volgens Milquet is dat gebied minder dicht bevolkt en kan zo vermeden worden dat de overlast zich verplaatst naar de Noordrand. Dat zegt vicepremier Joëlle Milquet (CDH) donderdag in Le Soir.
In het voorstel zouden twee derde van de vluchten die de nu over Oudergem, Etterbeek en Watermaal-Bosvoorde vliegen verhuizen naar de Ring-route. Boven zouden drie vierde van de vluchten die nu de Kanaalroute aandoen verhuizen naar de Ring.
Daarnaast herhaalt Milquet al eerdere voorstellen van haar partij, zoals het uitbreiden van het nachtregime op Brussels Airport. Die zou dan van start gaan om 22 uur in plaats van 23 uur en eindigen om 7 uur in plaats van om 6 uur. CDH-staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet zal de voorstellen overmaken aan de federale regering.
Milquet wil zo een mouw passen aan het vliegtuigplan van Wathelet. Dat werd in 2008 en 2010 goedgekeurd binnen de toenmalige federale regering en wordt sinds februari dit jaar uitgevoerd. Een van de gevolgen daarvan is dat meer Brusselaars nu vaker overgevlogen worden, wat al tot hevig bewonersprotest leidde.
‘Pure communicatie’
Van andere partijen krijgt Milquet alvast de wind van voren. Brussels Milieuminister Evelyne Huytebroeck (Ecolo) ziet vooral veel verkiezingskoorts. “Dit is pure communicatie”, zegt ze. “En het zal de zaken niet doen vooruit gaan. Milquet doet voorstellen waarvan ze weet dat de Vlaamse partners ze zullen afwijzen. Waarna ze weer kan zeggen dat de Vlamingen niet meewillen.”
Volgens Didier Gosuin, fractieleider voor FDF in het Brussels parlement, geeft Milquet met haar voorstel dan weer toe dat het nieuwe spreidingsplan een mislukking is. “Eigenlijk zegt ze: ‘Ik heb voor chaos gezorgd en ik zal het nu proberen te repareren’”, klinkt het.
N-VA waarschuwt dan weer dat “Franstalig electoraal opbod” rond de vliegtuighinder jobs in Brussel en Vlaanderen bedreigt. “Bovendien duwt dit de hinder naar Vlaanderen”, zegt kamerlid Ben Wollants. De partij wil vooral dat de akkoorden uit 2008 en 2010 worden uitgevoerd.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.