Clash om autoluw Madou
Mobiel Brussel dient eerstdaags een bouwvergunning in voor de heraanleg van de Leuvensesteenweg tussen Madou en het Sint-Joostplein. Het moet een autovrije winkel-wandelstraat worden waar alleen nog bussen, stapvoets, door kunnen.
Sinds half april is de Leuvensesteenweg al, bij wijze van test, autovrij. Walking Madou werd gepresenteerd als een nieuwe manier om met mobiliteit om te gaan: minder auto's, een aangenamere en veiligere publieke ruimte. Het Madouplein kreeg een rotonde, het verkeer dat Brussel in en uit gaat, moet door de smalle Scailquinstraat.
Al bij al heeft het Brusselse verkeer die test goed doorstaan. De doorstroming verloopt vlot en de veiligheid voor fietsers en voetgangers is beter dan voordien. Daartegenover staat dat de invalsweg aan capaciteit heeft moeten inboeten: er kunnen minder auto's Brussel binnen.
De handelaars van de autovrije Leuvensesteenweg hebben hun omzet zien stijgen. Niet spectaculair, "maar dat komt ook omdat de straat nog niet is heraangelegd," verdedigt Grouwels het project.
Zij wil nu overgegaan tot het indienen van de bouwaanvraag voor de definitieve heraanleg, van gevel tot gevel. "Alleen de afwikkeling van het verkeer in de omliggende straten is nog een probleem," zegt Grouwels. "Daar zijn nog aanpassingen nodig om het verkeer vlot te houden."
Wie de plannen niet kan smaken, is Emir Kir (PS), staatssecretaris voor Stedenbouw en over enkele weken burgemeester van de gemeente Sint-Joost. Hij liet al tijdens de verkiezingscampagne weten dat een autovrije Leuvensesteenweg een brug te ver is. "We zullen niet aanvaarden dat Sint-Joost een bourgeoisgemeente wordt," aldus Kir. Sint-Joost telt veel grote gezinnen, en die moeten met de auto boodschappen kunnen doen en moeten hun gemeente ook vlot in en uit geraken. Dat was voor de verkiezingen, maar nu Kir een duidelijk plebisciet van de Sint-Joostse kiezer heeft gekregen, stelt hij alles in het werk om de plannen van Grouwels te dwarsbomen.
In januari wil Mobiel Brussel, bij wijze van test, bussen laten rijden door de autovrije Leuvensesteenweg. Daar is weerstand tegen omdat de Leuvensesteenweg een steile helling vertoont. Critici vrezen dat de bus er hoge snelheden zal halen, wat gevaarlijk is voor de winkelende voetgangers. Uit de test moet blijken hoe aan die bezorgdheid tegemoet kan worden gekomen. Het uitgangspunt is: wat in het buitenland kan, moet ook in Brussel lukken.
Kir weigert de bustest. Dat kan een domper zetten op het hele project. En Kir heeft nog meer ijzers in het vuur. Uit de commissie Infrastructuur in het Brussels parlement bleek dat Sint-Joost de concessie voor een benzinestation zou kunnen verlengen in de Scailquinstraat, de straat waar al het pendelverkeer van en naar Madou langs moet. De concessie loopt normaal gezien af in 2014. Het pompstation moet weg om de doorstroming van het verkeer te kunnen garanderen. Verlengt Sint-Joost de concessie, dan zit Grouwels met een probleem.
Over anderhalf jaar zijn er regionale verkiezingen. Het ziet ernaar uit dat de strijd om de automobiliteit op het scherpst van de snee zal worden uitgevochten.
Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.