Om al te grote verkeersproblemen te vermijden, wil Eurostadion-bouwheer Ghelamco de toegangsweg naar shoppingcenter NEO afsluiten wanneer ze zelf iets organiseren. NEO protesteert, en diende een bezwaarschrift in. “Deze administratieve aanval toont aan dat de twee projecten niet compatibel zijn”, zegt Arnaud Verstraete (Groen). “De politici achter de projecten weten dat, maar steken gewoon de kop in het zand.”
'Conflict NEO en Eurostadion schuld van politici'
Lees ook: Eurostadion en NEO vechten om afrit
“Al in januari 2016 hebben we gezegd dat het Eurostadion én NEO verkeerskundig niet samengaan”, vertelt Verstraete aan BRUZZ. “In het eerste milieueffectenrapport van het Eurostadion op parking C, stond heel scherp dat het verkeer op de ring vastloopt als NEO en het Eurostadion op hetzelfde moment actief zijn. Dat de een nu de toegangsweg voor de ander wil afsluiten bij eigen activiteiten, bewijst dat.”
Als het verkeer voor NEO zich mengt met dat voor het Eurostadion, zorgt dit immers voor vertragingen en opstoppingen, die voelbaar zijn tot op de ring. (Klik op deze link voor meer uitleg)
"De geplande verbreding van de ring zal door de combinatie van NEO en het Eurostadion niet alleen teniet worden gedaan. het gaat nog erger zijn dan ervoor", stelt Verstraete.
'Politici handelen amateuristisch en onverantwoord'
Verstraete is scherp voor Brussel Stad en de Brusselse regering. “Het toont nog maar eens hoe amateuristisch en onverantwoordelijk de politici achter deze projecten, de zaken hebben aangepakt. Ze wisten dat de twee projecten niet samen konden werken en hebben het toch laten gebeuren. Daardoor komt het dat nu twee projecten gesteund door de regering én het stadsbestuur, elkaar administratief moeten aanvallen. En de politici: zij steken de kop in het zand.”
Johan Van Den Driessche (N-VA) maakt zich dan weer zorgen over wanneer het Eurostadion de barelen naar NEO wél openzet. “Ghelamco kan de mobiliteitsproblemen alleen maar het hoofd bieden als ze de weg afsluiten. Ik vraag mij dan ook af welke mobiliteitscijfers ze bij de aanvraag voor de omgevingsvergunning hebben vermeld: met de bareel open, of met de bareel dicht. En wat als ze later dan toch misschien beslissen die permanent open te zetten? Ik wil daar graag uitsluitsel over.” (Lees verder onder de afbeelding).
Als het van minister-president Vervoort (PS) afhangt, moet die altijd open staan. “Alle effectenstudies bevestigen dat die weg de woonwijken zal ontlasten van het doorgaand verkeer”, laat hij weten aan BRUZZ. “Wij blijven er dus voor pleiten dat het doorgaand verkeer dat zich vanaf de ring naar de voorkant van de paleizen begeeft, vrije doorgang heeft.”
Om die reden is de vergunning voor de verbindingsweg ook goedgekeurd. Echter met expliciete vermelding dat “de vergunning geen uitspraken kan doen over het gebruik van deze infrastructuur voor toekomstige projecten”. Anders gezegd: de bouwaanvraag voor de verbindingsweg moet enkel rekening houden met wat er nu al bestaat. En in dat opzicht is de weg een grote verbetering voor de omwonenden, omdat de vrachtwagens niet meer door woonwijken moeten rijden om aan de paleizen te leveren.
Vervoort is de enige politicus die NEO en/of het Eurostadion steunt, die reageert. Voortrekkers zoals Vanhengel (Open VLD), Courtois (MR) of Philippe Close (PS) onthouden zich van elk commentaar.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.