Het callcenter van het Brussels gewest nam tussen 4 en 10 juni contact op met 322 personen, goed voor gemiddeld 46 oproepen per dag. De medewerkers op het terrein deden op hun beurt 43 huisbezoeken, of gemiddeld 6 bezoeken per dag.
Contactopvolging in Brussel blijft stabiel
De werklast van het Brusselse callcenter blijft daarmee stabiel. Er is sprake van een lichte stijging van het dagelijkse aantal oproepen (+ 11) en bezoeken op het terrein (+ 1). "Dat bewijst de beperkte uitbreiding van de epidemie in de hoofdstad, een maand na de start van de afbouw van de lockdown," klinkt het.
Wat ook stabiel blijft, is het aantal mogelijk besmette personen dat door gecontacteerde mensen gemeld wordt. Gemiddeld vermelden dragers van het coronavirus in Brussel die het contactcenter belden, drie personen met wie zij de dagen voordien langdurig contact hadden (langer dan vijftien minuten). De mogelijk besmette personen worden op hun beurt opgebeld door het callcenter om zo de besmettingsgolf te stoppen.
Eerst een sms
Sinds het callcenter startte, wordt de beperkte werklast benut om het percentage van de bevolking dat de oproepen van de medewerkers beantwoordt, te verbeteren. Daarom ontvangen besmette personen voortaan een sms nog voor ze worden opgebeld, wat overtuigende resultaten oplevert.
Ook de digitale informatiedoorstroming is verbeterd. Vandaag zijn de meeste laboratoria, ziekenhuizen en huisartsen in de hoofdstad verbonden met het systeem. Het systeem om op een ontdekte besmettingshaard te reageren is nu bovendien volledig operationeel. Er is een telefoonlijn geopend om de collectieve voorzieningen (scholen, gemeenten ...) die met een besmettingshaard te maken krijgen, te ondersteunen.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , contact tracers , aantal besmettingen coronavirus
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.