Energielabels, huurstijgingen of het abattement op de registratierechten. Het is niet altijd eenvoudig voor huurders en kopers om wegwijs te maken doorheen de Brusselse woningmarkt. Sinds 2021 kan iedereen met vragen over wonen in Brussel terecht bij de infobalie van Muntpunt. Die werkt nauw samen met Brusselse hulporganisaties zoals Renolution, Homegrade en Wonen in Brussel. BRUZZ lijst de acht meest gestelde vragen op.
De acht meest gestelde vragen over wonen in Brussel
1. Hoe kan ik een goedkope woning vinden?
Huurprijzen schieten de lucht in en dat zullen de Brusselaars geweten hebben. “Mensen die op zoek zijn naar een woning vertellen ons vaak dat de huurprijzen te hoog zijn en vragen tips. Dan geven wij hen de gemiddelde huurprijzen per wijk mee," zegt Alexandra Cromphout van Muntpunt.
Daarnaast kan het informatiepunt ook advies geven om bijvoorbeeld een aanvraag in te dienen voor een sociale woning of verhuurkantoor. Ook samenhuizen kan een alternatieve optie zijn.
"Er zijn veel mensen die vragen hoe ze best een goedkope woning kunnen vinden. Vaak gaat het dan om kwetsbare mensen, of mensen die al op de wachtlijst staan voor een sociale woning of bij een sociaal verhuurkantoor staan ingeschreven, maar die in tussentijd geen huisvesting hebben. Vaak verwijzen we ze dan naar het Woningfonds”, vertelt Cromphout verder.
2. Kan ik mijn huurcontract opzeggen wanneer ik wil?
“Vragen die vaak terugkomen, gaan over huurcontracten. Omdat dit zeer technische materie is, moeten we dan verwijzen naar de huurwetgeving. Een veelvoorkomende vraag gaat bijvoorbeeld over de opzegtermijn van een huurcontract.”
Een huurder kan op elk moment het huurcontract opzeggen, maar als die nog geen drie jaar in de woning verblijft, moet die een vergoeding betalen. De vergoeding is afhankelijk van wanneer de huurder uiteindelijk het contract wil opzeggen.
3. Heb ik recht op korting van de registratierechten bij de aankoop van een woning?
Het abattement is een vermindering van de registratierechten bij de aankoop van een eerste woning in Brussel. Zo moet je op de eerste 200.000 euro geen registratierechten betalen die normaal 12,5 procent van de aankoopprijs bedraagt.
"Dit om mensen te stimuleren om zich duurzaam in Brussel te huisvesten. Hierover bestaat veel verwarring want soms denken mensen dat het een soort woonbonus is, maar dat is het in feite niet”, aldus Cromphout. De intussen afgeschafte woonbonus zorgde destijds voor een vermindering op de personenbelasting in de tijd dat je hypothecaire lening loopt.
De voorwaarden om recht te hebben op het abattement zijn bovendien sinds 1 april versoepeld.
4. Waar kan ik een goedkoop studentenkot vinden?
Ook studenten komen vaak aankloppen bij Muntpunt, op zoek naar een goedkoop studentenkot. “Wij verwijzen ze dan vaak door naar studentenorganisatie Brik voor betaalbare koten, en zij bemiddelen ook bij problemen met een kotbaas. Ook via de zoekrobot mykot.be kunnen ze op zoek gaan naar betaalbare koten op de privémarkt," klinkt het.
5. Op welke premies heb ik recht?
Ook over renovatie- en energiepremies komen veel vragen binnen. Er zijn verschillende premies waar mensen recht op kunnen hebben, maar die verschillen per gemeente. Bij Renolution kun je een overzicht vinden van alle premies van het Brussel Hoofdstedelijk Gewest. Ook Homegrade geeft hieromtrent gratis advies.
6. Mag mijn verhuurder zomaar de huur verhogen?
De verhuurder mag elk jaar de huur indexeren onder bepaalde voorwaarden, legt Cromphout uit. "Sinds de energiecrisis krijgen we meer vragen over de huurindexatie die gekoppeld is aan het energielabel van de woning."
De mate waarin de huur mag stijgen is effectief gekoppeld aan die EPC-waarde. "Als het pand een energielabel F of G heeft mag de huur zelfs niet stijgen. Huurders zijn vaak niet op de hoogte van hun EPC-waarde, terwijl de verhuurder wettelijk verplicht is om die mee te delen.”
Een andere voorwaarde voor de indexering is dat de huurovereenkomst geregistreerd moet zijn. Via Statbel kan je als huurder eenvoudig zelf de indexatie berekenen.
7. Wat is een leuke buurt om in te wonen?
Wie naar Brussel verhuist, weet niet altijd waar te beginnen zoeken. "Gezinnen met kinderen bijvoorbeeld vragen zich af waar het leuk wonen is. Dan raden we ze meestal aan om zich in te schrijven voor een woontour," aldus Cromphout.
Een woontour is een rondleiding met de fiets of bus door Brusselse wijken, georganiseerd door Wonen in Brussel en begeleid door gidsen van Brukselbinnenstebuiten. Tijdens zo'n tour krijg je informatie over mobiliteit, winkels en horeca, groene ruimte en ontmoetingsplekken in een bepaalde buurt en ga je op bezoek bij bewoners, die vertellen over hun leven in de wijk.
8. Hoe zit het met de tweede verblijftaks? Moeten studenten die ook betalen?
De hoofdverblijfplaats of domicilie is de plaats waar iemand vast woont en het grootste deel van de tijd effectief verblijft. Wie in een woning in Brussel verblijft, maar die niet als hoofdverblijfplaats heeft opgegeven, moet een taks betalen. "Dit om bij te dragen aan de openbare diensten waar ze geen belastingen voor betalen," legt Cromphout uit.
Dat geldt dus ook voor studenten. Voor hen ligt de taks sowieso iets lager, en zij moeten die enkel betalen als ze verblijven in een appartement of huis. Verblijven zij in een studentenkot, dan zit de taks meestal in de prijs inbegrepen. Het bedrag van de taks verschilt bovendien per gemeente.
Het informatiepunt is op woensdag, vrijdag en zaterdag te consulteren in Muntpunt. Op andere dagen is het ook telefonisch of via e-mail bereikbaar.
Wonen
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Wonen , wonen , Muntpunt