Federaal staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir (N-VA) lanceert een campagne tegen seksuele intimidatie op straat. Deze campagne richt zich vooral op het grote publiek, de omstaanders van de intimidatie. Ze vraagt om in te grijpen en de dader aan te spreken op zijn gedrag.
Demir lanceert campagne rond omstaanders seksuele intimidatie
Zuhal Demir stelde haar campagne ‘Want omstaanders maken het verschil’ voor in de Brusselse Nieuwstraat, vóór de Finis Terraekerk. Demir mikt daarbij op de solidariteit van de omstaanders om de dader erop aan te spreken en zo het slachtoffer te helpen.
In 2012 al zette de documentaire Femme de la Rue, opgenomen in de Brusselse Anneessenswijk, de problematiek van seksuele straatintimidatie in de kijker. De documentaire lokte veel reactie uit, maar toch worden nog steeds veel vrouwen lastiggevallen op straat.
Uit Europees onderzoek blijkt dat 60 procent van de vrouwen er al mee te maken had. Dat bleek nog maar eens in de nasleep van de in oorsprong Amerikaanse #MeToo-campagne. Ook Brusselse vrouwelijke politici bleken regelmatig het slachtoffer te worden van seksuele intimidatie. De ULB neemt maatregelen tegen seksuele intimidatie op de campus na de heisa over de 'sugardating'-campagne, er wordt binnenkort in Brussel een app gelanceerd rond seksuele intimidatie.
De nieuwe campagne moet het grote publiek bewust maken van het probleem en omstaanders aanzetten om hun gedrag bij te sturen. Meestal grijpen mensen die getuige zijn van seksuele straatintimidatie niet in, terwijl ze dat beter wel zouden doen. Eerder voerde ook het Brussels Gewest al een gelijkaardige campagne.
'Omstaanders moeten tussenkomen'
"De tijd is rijp om als omstaanders en getuigen te zeggen: stop ermee! Meestal is dat al voldoende om dat storende gedrag te stoppen", zegt staatssecretaris Demir. "Gewoon iemand die tussenkomt om te zeggen dat dit niet normaal is en dat degene die het ondergaat zich daar ongemakkelijk bij voelt. Want slachtoffers zelf durven vaak niet van zich af te bijten. Ze zijn bang of te geschokt om iets te zeggen."
De campagne wordt uitgewerkt in radiospots, filmpjes op sociale media en affiches op trams, bussen en metro. De website www.ikgrijpin.be geeft informatie en tips en tricks om in te grijpen.
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.