Derde tunnel onder Kortenberglaan

© brusselnieuws.be
11/02/2011
Het Brussels Gewest wil de Reyers-Centrumtunnel doortrekken tot voorbij het Schumanplein om dat laatste verkeersluw te maken. Beliris bereidt een vergunningsaanvraag voor. Onder de Kortenberglaan komt zo een derde tunnel.

Onder de Kortenberglaan wordt momenteel nog gewerkt aan de nieuwe spoortunnel Schuman-Josaphat. Er ligt ook al een autotunnel richting E40 en die moet binnen afzienbare tijd het gezelschap krijgen van een extra tunnel richting centrum.

"Beliris is in januari begonnen met de studie van een ontwerp van aanvraag van de stedenbouwkundige en milieuvergunning," bevestigt Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) aan brusselnieuws.be. Eind dit jaar zou de aanvraag ook effectief worden ingediend.

Een nieuw stuk autotunnel van zo'n 800 meter, is dat niet in strijd met de doelstelling van de gewestregering om het autoverkeer met 20 procent terug te dringen tegen 2018? Bovendien lijkt het plan moeilijk te rijmen met het voornemen om de autodruk in de Wetstraat te verminderen.

"Door het autoverkeer ondergronds voorbij het Schumanplein te brengen, kunnen we het Schumanplein verkeersvrij maken," zegt Grouwels. "Het is de bedoeling om dat plein te laten uitgroeien tot een echte ontmoetingsplaats voor zowel de Brusselaars als de Europese ambtenaren. Daarom wil ik enkel nog voetgangers, taxi's en bussen op het vernieuwde plein toelaten."

Omdat de regering wil wachten op de tunnel, is de heraanleg van het Schumanplein echter nog niet voor morgen. Nochtans werd al in 2009 een ontwerpwedstrijd gelanceerd. Afgelopen zomer werd trouwens een eerste selectie gemaakt van zes teams (zie link).

Op korte termijn wordt het autoverkeer beperkt in de Oudergemlaan. De rijwegen worden smaller, er komen bomen en een busbaan in beide richtingen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni