De NMBS kan ondertussen beschikken over de helft van de bestelde Desiro-treinen. Die zijn onder meer bedoeld voor het Gewestelijke Expresnet (GEN). In afwachting rijden ze echter ook op lange IC-trajecten. Tot ongenoegen van reizigers.
Desiro's ingezet op lange afstand in afwachting GEN
De levering van de Desiro's liep vertraging op, maar niet zoveel als de uitbouw van het GEN, het langverwachte voorstadsnet rond Brussel. Gevolg is dat de nieuwste treinen, ontworpen als performante stoptreinen, ook worden ingezet op lange IC-trajecten, zoals Essen - Brussel - Charleroi.
Geen goed idee volgens reizigersorganisatie TreinTramBus. "Deze treinen zijn minder comfortabel, omdat ze vooral bedoeld waren voor korte trajecten", zegt Jan Vanseveren van TTB in De Standaard. "Er moeten op korte tijd veel mensen kunnen in- en uitstappen. Dus zijn er geen binnendeuren, er zijn ook geen tafeltjes, de stoelen zijn wat harder, er is minder beenruimte en armleuningen ontbreken."
"Waar we Desiro's inzetten hangt af van de beschikbaarheid van rollend materieel", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols aan brusselnieuws.be. "De Desiro gebruiken we in de eerste plaats als stoptrein, bij voorbeeld tussen Brussel en Leuven, maar niet exclusief. Het zou gek zijn als we deze moderne treinen met extra veel zitplaatsen in de stelplaatsen zouden houden in tijden van stijgende reizigersaantallen."
In totaal heeft de NMBS bij fabrikant Siemens 300 Desiro-stellen besteld. Ongeveer de helft is ondertussen geleverd en goedgekeurd voor gebruik. Een derde van de totale bestelling was bedoeld voor het GEN.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.