Recente simulatiebeelden tonen hoe het langverwachte park op de site van Thurn & Taxis er zal uitzien. Een lange dreef met vijf bomenrijen zal de Havenlaan verbinden met een glooiiend landschapspark dat op termijn meer dan 9 hectare moet beslaan. De werken beginnen over een tiental dagen.
Dreef en glooiend landschapspark op Thurn & Taxis [+beelden]
De aanleg van de recreatie- en groenzones langs spoorlijn 28 en onder de Jubelfeestbrug begon vorig jaar al. Dit voorjaar moeten ook de werken starten voor het belangrijkste, centrale deel van het toekomstige park op en rond de site van Thurn & Taxis.
Eerst zijn enkele grondwerken nodig. "Het lager gelegen deel van het terrein is erg drassig", vertelt landschapsarchitect Bas Smets aan brusselnieuws.be. "We gaan dat gedeeltelijk afgraven om daar een afwateringssysteem met een grindbekken aan te leggen. Het water kan daarin insijpelen waardoor de oppervlakte in principe altijd droog zal zijn."
De uitgegraven grond zal gebruikt worden om de bestaande hellingen op de rand van het terrein zachter te maken. "Op die manier krijgen we een zachte glooiing zoals we die kennen in de belangrijke parken uit de negentiende eeuw zoals het Ter Kamerenbos of het Josaphatpark."
Historische planten
In het najaar moeten dan de aanplantingen volgen. “We gaan ongeveer drieduizend bomen planten, zowel hoogwaardige soorten zoals moeraseik als snelgroeiende zoals wilgen. Die laatsten zullen de grond verbeteren en de tragere soorten aanzetten om ook sneller te groeien. Op korte tijd moet zo een groene gordel ontstaan die de parkbezoeker afschermt van de vele werven die de komende jaren nog zullen worden opgestart op de site, op lange termijn ontstaat een volwaardig park.”
De gebruikte gewassen verwijzen naar de historische planten die in de Brusselse valleien groeiden voor de verstedelijking. “De site is dan wel door de mens aangelegd maar het park wordt opgevat als een echte zijvallei van de Zenne”, aldus nog Bas Smets, die eerder al uitvoerig de Brusselse topografie bestudeerde en pleit voor een versterking van het hydrografische landschap, getekend door de Zenne en haar zijriviertjes.
Centraal in het park komt een open ruimte waar mensen kunnen ontspannen en sporten, of genieten van het mooie uitzicht op Zennevallei met de torens van de Noordwijk. Een oude kade aan de rand van het park zou kunnen gebruikt worden als café.
Asfaltvlakte wordt groene dreef
Ook aan de reeds bebouwde kant van de site zijn overigens werken gepland. De ondergrondse parkeergarage wordt uitgebreid. De bestaande bovengrondse parking en asfaltvlakte maken plaats voor een publiek plein en een groene dreef met vijf rijen bomen. Die zal de Havenlaan verbinden met het park.
Aan de andere kant zal het park aansluiten op de groenzone aangelegd door Leefmilieu Brussel in de oude spoorbedding vanaf de Jubelfeestbrug (op termijn tot Bockstael) en het recreatiegebied dat wordt gerealiseerd met geld van Beliris langs spoorlijn 28. "De drie zones worden aangelegd door verschillende aannemers maar er is overlegd om dezelfde verhardingen, verlichting en banken te gebruiken zodat een eenheid ontstaat."
Het geheel wordt de grootste groene long die sinds meer dan honderd jaar is aangelegd in Brussel.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.