Buitenlandse voorbeelden tonen dat een lage emissiezone (LEZ) zoals Brussel ze gisteren goedkeurde, voor minder dieselroet zorgt. Maar een echt ambitieuze aanpak doet ook iets aan het aantal (diesel)auto’s in de stad, zegt expert Frans Fierens.
Emissiezone: 'Doe ook iets aan aantal diesels'
Antwerpen voert in 2017 een LEZ in, Brussel een jaar later en Gent volgt in 2020. “België is daarmee nogal laat”, zegt Frans Fierens, luchtkwaliteitsexpert bij de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu Ircel. Fierens spreekt in eigen naam.
“Buitenlandse voorbeelden, zoals dat van Berlijn, tonen al enkele jaren dat zo’n zone wel degelijk een positieve invloed heeft op de luchtkwaliteit. Vooral de hoeveelheid roet in de lucht – één van de ongezondste fracties van fijn stof– vermindert beduidend.”
Een LEZ is dus een positieve maatregel, maar er is meer nodig voor een echt ambitieus beleid inzake luchtkwaliteit, vindt de expert.
“Daarvoor moet je meer doen dan alleen oude diesels in de stad verbieden. Want nieuwe dieselwagens stoten nog altijd veel vervuilende stikstofoxides (NOx) uit. Het verschil met oudere wagens is op dat vlak niet zo erg groot. Dat weten we sinds het hele dieselgate schandaal.”
Fierens wijst er ook op dat een lage emissiezone de verkeersknoop in de stad niet ontwart. “De zone vermindert het aantal auto’s en dus de verkeersproblemen niet . Ook files zijn op zich een extra vervuilende factor.”
Lees meer over: Samenleving , Opinie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.