Brusselaars kunnen voortaan op één website terecht met al hun vragen en klachten over geluidsoverlast. Dat meldt minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH). Die website moet op termijn ook een databank opleveren van alle klachten, waardoor een betere opvolging makkelijker wordt.
Gewest lanceert ‘geluidsportaal': één plek voor klachten over herrie
Lees ook: Wijk rond Madou kreunt onder overlast
Voorbijrazende auto’s, een lawaaierige wasmachine bij de buurman, dreunende bassen van het café op de hoek, opstijgende vliegtuigen of om de haverklap loeiende sirenes: het aantal bronnen van geluidshinder in een stad als Brussel is legio. Ongeveer 60 procent van de klachten die Leefmilieu Brussel ontvangt over milieuhinder, gaan over lawaai.
Leefmilieu Brussel, de gewestadministratie rond milieu, stelde vast dat klagers vaak ontevreden waren over de behandeling van hun klacht. Tot nu toe kon je op verschillende plekken klagen over geluidshinder, en werden die klachten niet altijd op dezelfde manier behandeld. Bovendien was de kans groot dat op die manier klachten verloren gingen.
“Daarom heeft het Gewest samen met Leefmilieu Brussel, Brussel Mobiliteit, de MIVB en de NMBS de portaalsite www.ruisinfo.brussels ontwikkeld. Dat moet een gemeenschappelijk instrument worden voor opvolging, waarneming en behandeling van klachten, opdat de burger een spoedig en efficiënt antwoord krijgt, ongeacht wat de geluidsbron is”, zegt minister Fremault.
Op die website zul je naast alle mogelijke informatie over geluidshinder en de betrokken wettelijke kaders ook via het platform IrisBox een klacht kunnen indienen. De gemeenten en andere betrokken partijen kunnen zich nog bij de portaalsite Ruisinfo aansluiten, meldt de minister. Sommige gemeenten doen al mee.
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.