De NMBS wil tegen eind 2015 al extra voorstadstreinen van het Gewestelijk Expresnet (GEN) inleggen. Dat wordt mogelijk dankzij de ingebruikname van de Schuman-Josaphattunnel en van GEN-station Mouterij. Er komt ook een onderzoek naar een nieuw station Thurn & Taxis aan Pannenhuis.
Gewestelijk Expresnet breidt fors uit tegen 2017
Dat is maandag bekend gemaakt op een persconferentie van federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR).
De opening van de Schuman-Josaphattunnel eind dit jaar zal een ontlasting van de verzadigde Noord-Zuidverbinding mogelijk maken en moet betere verbindingen opleveren, bijvoorbeeld naar de luchthaven. "Er bestaat een grote wil om samen te werken met het Gewest en zo voor een beter treinaanbod in de hoofdstad te zorgen", aldus Galant.
Zo zal vanaf eind 2015 de IC-trein tussen Charleroi en Brussel-Luxemburg doorrijden tot de luchthaven. Ook de verbindingen tussen Leuven en Eigenbrakel, tussen Geraardsbergen/Halle en Mechelen en tussen Aalst en Mechelen zullen van de nieuwe tunnel gebruik maken. De nieuwe lijnen zullen met de letter S aangeduid worden. In bijlage vindt u trouwens een kaart met het nieuwe GEN.
Terzelfder tijd worden een nieuwe station geopend: Mouterij in Elsene. In de loop van 2016 moet het station Arcaden in Watermaal-Bosvoorde dan volgen.
Pannenhuis wordt Thurn & Taxis
De NMBS wil ook onderzoeken of het mogelijk is om een nieuw station te openen aan Thurn & Taxis, ongeveer ter hoogte van metrohalte Pannenhuis. Dat station zou dan op tien minuten wandelen liggen van de gebouwen van Leefmilieu Brussel en de toekomstige locatie van de Vlaamse administratie.
Aan Pannenhuis was al heel even een treinstation. Dat werd in 1983 geopend, maar ging een jaar later alweer dicht, bij de intrede van het IC/IR-plan. De perrons liggen er echter nog altijd. "Aangezien heel de site herontwikkeld wordt, is het belangrijk om met extra aanbod te komen", zegt minister Galant daarover.
Tegen eind 2017 komt er dan een verlenging van de piekperiode op de lijnen en wordt het aanbod tijdens het weekend uitgebreid. Dan zou ongeveer 90 procent van het oorspronkelijk beoogde GEN-aanbod in werking moeten zijn, tegen 62 procent nu.
De volledige indienstname van het GEN is, na vele malen uitstel, nog steeds voorzien voor 2025. Een deel van de infrastructuur voor het GEN is echter al een hele tijd klaar. Sinds het aantreden van Galant werd echter al door verschillende actoren geopperd om alvast een deel van het GEN in gebruik te nemen. "Het GEN zal ervoor zorgen dat de bestaande lijnen beter gebruikt worden", zei spoorbaas Jo Cornu daarover.
Hieronder de nieuwe kaart van het GEN, het volledige plan vindt u in bijlage:
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.